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Anuario 2015

Portada anuario 2015

ISBN

9788474767124

Editorial

Centro de Investigaciones Sociológicas

Fecha de la edición

2016

Colección

Fuera de Colección

Dimensiones

21 cm x 30 cm

N° Pág

324

Complete chapter

El Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) tiene como principal función el estudio de las actitudes y los comportamientos de la sociedad española, así como la medición de su estabilidad y cambio a lo largo del tiempo. Este anuario forma parte de una serie iniciada en 2012 que recoge, de manera sintética, los resultados de los barómetros de opinión mensuales realizados, mediante la aplicación de encuestas personales, en el año 2015. En él se presentan preguntas de especial relevancia, algunas de las cuales se repiten mensualmente, mientras que otras responden al carácter monográfico de cada uno de los sondeos. Con ello se pretende trasladar al público, de una manera más visual y próxima, una selección de los datos generados anualmente por esta institución.

El presente volumen consta de un primer apartado dedicado a una descripción detallada de la metodología utilizada a lo largo de este documento, diez capítulos temáticos y un anexo con las fichas técnicas de los estudios utilizados para este anuario. Los dos primeros capítulos tienen carácter longitudinal, y en ellos se recogen las percepciones sobre la situación económica y política, y la valoración del gobierno y la oposición. Le siguen ocho capítulos monográficos, en los que son abordados temas como los hábitos saludables de la población, el impacto de las tecnologías en la vida familiar, la tolerancia a la diversidad, las preferencias sobre las vacaciones y el uso del tiempo libre, la lectura de “El Quijote”, las opiniones sobre las relaciones intergeneracionales, las opiniones y actitudes sobre el emprendimiento, los comportamientos y opiniones sobre la energía y protección del medio ambiente, y la opinión sobre política fiscal.

Las tablas presentadas permiten entender qué tipo de personas entrevistadas son más propensas a albergar cada una de las opiniones recogidas en las encuestas, según una selección de características. Entre ellas se cuentan rasgos sociodemográficos como el sexo, la edad, los estudios realizados, la situación laboral, el estado civil o el estatus socioeconómico, pero también otros como el tamaño del municipio donde reside, la ideología, el recuerdo de voto y la práctica religiosa. De este modo, además de presentar, de manera general, la opinión o en su caso, el comportamiento, de las personas entrevistadas, este anuario ofrece la posibilidad de detallar las opiniones y los comportamientos para grupos concretos.

Las bases de datos utilizadas para la creación de este anuario, así como todas las encuestas, series y preguntas realizadas por el CIS desde 1999, están disponibles en su página web (www.cis.es) para ser consultadas o descargadas gratuitamente.

Madrid, 15 de abril de 2016

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El anuario 2015 incorpora una selección de los datos más relevantes de los barómetros del CIS a lo largo de ese año. En el apartado dedicado a «Percepciones sobre la situación económica y política» se recogen las preguntas comunes de los diferentes barómetros que tratan esta temática, tanto desde un punto de vista retrospectivo como prospectivo. En el apartado denominado «Valoración del gobierno y la oposición» pueden revisarse las evaluaciones que las personas entrevistadas hacen del gobierno, la oposición, los/as ministros/as y principales líderes políticos en los barómetros políticos que se realizan en los meses de enero, abril, julio y octubre. El resto de apartados representa una selección de las preguntas de cada monográfico mensual. Para ello, se ha buscado un equilibro entre la relevancia de cada indicador y la cantidad de preguntas escogidas de dicho mes. Sin embargo, en ocasiones, la selección de algunas preguntas de batería ha requerido la dedicación de un mayor espacio.

La presentación de los datos referidos a cada pregunta intenta mantener una estructura similar dentro de cada capítulo. Así, los bloques dedicados a «Percepciones de la situación económica y política», y «Valoración del gobierno y la oposición», incorporan la evolución longitudinal anual de dichas opiniones con un gráfico representativo de las respuestas, mensual o trimestralmente.

Por su parte, los bloques temáticos mensuales muestran las frecuencias marginales (o medias, según el caso) para cada una de las preguntas seleccionadas, acompañadas también de un gráfico específico.

Estos gráficos representan, en la mayoría de los casos, el porcentaje de cada opción de respuesta sobre una escala de 0 a 10 o de 0% a 100%, según el caso. Sin embargo, en algunas preguntas concretas, como la valoración media de los líderes políticos y de los/as ministros/as, dicha representación se ha ajustado a unos límites superior e inferior próximos a los datos para garantizar su visibilidad, dada la proximidad de dichos valores.

Se ha procedido a una denominación representativa del contenido de las tablas incluidas, así como del mes o bloque temático al que pertenecen para facilitar su identificación. Así, por ejemplo, la primera tabla referida al bloque «Percepciones sobre la situación económica y política» se denomina «Tabla SIT1», la primera tabla del bloque «Valoración del gobierno y la oposición» es identificada como «Tabla POL1», y la primera tabla del barómetro del mes de febrero se denomina «Tabla F1».

Las tablas citan literalmente la pregunta y categorías de respuesta del cuestionario original.

A continuación, se facilitan los cruces con los indicadores sociodemográficos y políticos más habituales ofrecidos por el CIS a sus usuarios/as: sexo, edad, estado civil, educación, situación laboral, clase social, ideología, recuerdo de voto, religión y hábitat. Algunas de las variables incluidas han sido recodificadas, o transformadas, con el objetivo de facilitar la lectura e interpretación de los datos que, en términos generales, son calculados para cada categoría de dicha variable (en porcentajes de fila). Únicamente en el caso de algunas preguntas dichos porcentajes han sido calculados por columnas, y así aparece indicado en el documento.

Las variables edad y clase social mantienen las mismas categorías que el CIS facilita para los diferentes estudios a través de su página web. Sin embargo, educación, situación laboral, ideología, recuerdo de voto, religión y hábitat se han recodificado de forma distinta para presentar una tabla de resultados más sintética.

La edad incorpora los siguientes intervalos: «Hasta 24 años», «De 25 a 34», «De 35 a 44», «De 45 a 54», «De 55 a 64» y «65 años o más». En la variable ideología se han mantenido los valores intermedios «5» y «6» sin agrupación, y se han agrupado el resto de valores: en la izquierda los valores «1-2», «3-4», y en la derecha los valores «7-8» y «9-10».Las categorías del tamaño de hábitat se han identificado de la siguiente forma: los municipios menores de 10.000 habitantes como «Pueblo o ciudad pequeña», de 10.001 a 100.000 habitantes como «Ciudad mediana», de 100.001 a 1.000.000 de habitantes como «Ciudad grande», y más de 1.000.000 de habitantes como «Gran núcleo urbano».

Para la creación de las variables educación, clase social y religión, se ha utilizado una combinación de preguntas. En el caso de la educación, se combinan la pregunta de si ha ido o no a la escuela, y la pregunta que mide el nivel de los estudios de más alto nivel que se han cursado, para generar las siguientes categorías: «Primaria o menos», «Secundaria inicial», «FP de grado medio», «Secundaria superior», «FP de grado superior», y «Universidad». La variable religión integra la definición en materia religiosa con la frecuencia de la práctica religiosa, creando tres categorías: «Creyente practicante», «Creyente no practicante», y «Ateo/a, no creyente».

Por lo que respecta a recuerdo de voto, se combinan la pregunta de si fue a votar o no en las últimas elecciones, y la pregunta de a qué partido votó. Se crean las siguientes categorías: «PP», «PSOE», «IU/ICV», «UPyD», «CiU», «Otros partidos», «No tenía edad», «En blanco», «No votó», «No recuerda», y «N.C.». La categoría «No votó» incluye todas aquellas opciones que reflejan abstención en cualquiera de las dos preguntas originales (fue a votar pero no pudo hacerlo, no fue a votar porque no pudo, prefirió no votar y voto nulo).

Por su parte, la variable clase social se crea a partir de las respuestas de las personas entrevistadas a tres preguntas: situación laboral, ocupación y status socioeconómico, siguiendo la codificación de la CNO 2011 y la CNAE 2009. Las cinco categorías de esta variable son: «Clase alta/media-alta» (agrupa a profesionales y técnicos, directivos/as y cuadros medios), «Nuevas clases medias» (asalariados/as no manuales), «Viejas clases medias» (empresarios/ as, autónomos/as y agricultores/as), «Obreros/as cualificados/as» (manuales cualificados, capataces y artesanos/as), «Obreros/as no cualificados» (obreros/as de la industria y los servicios, y jornaleros/as del campo).

Las categorías de respuesta «No sabe (N.S.)» y «No contesta (N.C.)» de las variables explicativas —de cruce— únicamente se presentan en las tablas en aquellos casos en los que esta cifra tiene sentido propio y es estadísticamente significativa. Así, «N.S.» y «N.C.» se han mantenido al presentar la ideología política; «No recuerda» y «N.C.» en el recuerdo de voto; y «N.C.» en la variable religión, pero en los demás casos no se incluyen por su carácter residual.

Por otro lado, se ha especificado, en el caso de que así fuera recogido en el diseño del cuestionario, si se trataba de una «Respuesta espontánea» proporcionada por la persona entrevistada al formularle la pregunta y, en otras ocasiones, si se trataba de alguna categoría que el/la entrevistador/a tenía la instrucción de no ofrecer como opción de respuesta predeterminada, en cuyo caso aparece al lado de dicha categoría «NO LEER».

El hecho de que algunas de las categorías de los diferentes indicadores no estén muy presentes entre las respuestas de las personas entrevistadas obliga a llamar la atención sobre las limitaciones que impone a la interpretación de los porcentajes. Por ello aparece, entre paréntesis, el número de personas (n) que responde por categoría o en su conjunto a dicha pregunta.

La información que se proporciona respecto a las preguntas seleccionadas es, en ocasiones, parcial, con el fin de facilitar la lectura. Así, por ejemplo, las opciones de respuesta «Mucho» y «Bastante», utilizadas en algunas preguntas de batería para capturar tanto una frecuencia como un grado de acuerdo, han sido agrupadas en la opción «Mucho + Bastante» descartándose el resto de opciones de respuesta («Poco» y «Nada»). En otros casos se han agrupado categorías de respuesta como “A diario + Varias veces a la semana”, cuando el resultado se ha considerado relevante, como es el caso, por ejemplo, del indicador “Frecuencia de consumo de diferentes alimentos”.

Por lo general, se trata de presentar el resultado más significativo de este tipo de preguntas, por lo que en ocasiones se incorpora un solo dato. Es el caso del capítulo titulado “Opinión pública y política fiscal”, en el que solo aparece la categoría «Muy pocos» en la pregunta relativa a los recursos destinados a los diferentes servicios públicos; del capítulo sobre “Impacto de las tecnologías de la información y la comunicación”, en el que se muestran solamente los cruces referidos a la opción “Sí” en relación a una serie de frases sobre actividades realizadas, o del capítulo “Energía y Medio Ambiente”, en el que se presentan los cruces relativos a la opción “Habitualmente” cuando se pregunta por una serie de comportamientos.

Por otro lado, en aquellas preguntas que incorporan la posibilidad de mencionar más de una respuesta (por ejemplo, primer y segundo lugar), se representan únicamente los datos referidos al primer lugar. Además, en el caso de las escalas del 0 al 10, cuando no se trata de preguntas en batería, se ha procedido a la agrupación de categorías para facilitar la lectura: «0-2», «3-4», «5», «6-7» y «8-10».

A lo largo del documento aparecen preguntas denominadas de respuesta múltiple que representan, de manera agregada, varias respuestas de cada una de las personas entrevistadas a un mismo listado de opciones o valores. Estas preguntas tienen la característica de que el (n) representa, a diferencia del resto de preguntas, la totalidad de respuestas en lugar de la totalidad de personas que han respondido. El/la entrevistador/a marca todas las respuestas mencionadas por la persona entrevistada, por lo que la suma de los porcentajes de columna es superior a 100. En estos casos de respuesta múltiple, para presentar los cruces, solamente se escogen las respuestas más mencionadas.

En el anexo de este anuario pueden encontrarse las fichas técnicas correspondientes a cada uno de los barómetros que lo conforman.

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  • Assessment of the general economic situation of Spain
    • Annual series
  • Retrospective assessment of the economic situation in Spain (1 year)
    • Annual series
  • Prospective assessment of the economic situation in Spain (1 year)
    • Annual series
  • Assessment of the general political situation in Spain
    • Annual series
  • Retrospective assessment of the political situation in Spain (1 year)
    • Annual series
  • Prospective assessment of the political situation in Spain (1 year)
    • Annual series
  • Main problems currently existing in Spain
    • Annual series

Complete chapter

  • Assessment of the management of the PP central government
    • Annual series
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Assessment of the work of the main opposition party (central government)
    • Annual series
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Knowledge and assessment scale (0-10) of political leaders
    • Annual series
  • Knowledge and assessment scale (0-10) of Ministers in the PP Government
    • Annual series
  • Degree of confidence in the Prime Minister: Mariano Rajoy
    • Annual series
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Degree of confidence in the leader of the PSOE: Pedro Sánchez
    • Annual series
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality

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  • Relative importance of different aspects of ones's personal life
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by voting record, religion and locality
  • Number of meals in a work day
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Frequency of consuming different foods
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont.)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont.)
  • Frequency of doing physical exercise
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Frequency if different health-related physical and emotional symptoms (last four weeks)
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont1)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont2)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont3)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont4)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont1)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont2)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont3)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont4)
  • General state of health
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality

Complete chapter

  • Degree of agreement (0-10) with different statements about science and technology
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class and ideology
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class and ideology (cont1)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class and ideology (cont2)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class and ideology (cont3)
    • Cross-references by ideology, voting record, religion and locality
    • Cross-references by voting record, religion and locality (cont1)
    • Cross-references by voting record, religion and locality (cont2)
    • Cross-references by voting record, religion and locality (cont3)
  • Degree of necessity of devices and new technology in everyday life
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education
    • Cross-references by employment status, social class, ideology
    • Cross-references by voting history, religion, locality
  • Activities carried out with information and communication technologies (last six months)
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Degree to which ict have been used for different purposes in family life
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by employment status, social class, ideology, voting history, religion, locality
    • Cross-references by voting history, religion, locality
  • Best age for children and young people to begin using information and communication technology (ict)
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by employment status, social class, ideology, voting history, religion, locality
    • Cross-references by voting history, religion, locality
  • Most frequent risks to which minors are exposed on the internet (ordinal)
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Result of using new technologies on the attitudes and behaviours of family members
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont.)
    • Cross-references by voting history, religion, locality
    • Cross-references by voting history, religion, locality (cont.)
  • Effect of using new technologies on the attitudes and behaviour of family members
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality

Complete chapter

  • Type of societe in which one would like to live
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting record, religion and locality
  • Degree of confidence (0-10) in people
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Spanish people's degree of social tolerance
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Spanish people's degree of tolereance towards immigrants
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Immigrants' degree of tolerance towards spanish people
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Degree of social tolerance in spain of people who have religious beliefs towards people who do not have religious beliefs
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Degree of social tolerance in spain of people who do not have religious beliefs towards people who do have religious beliefs
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Degree of social tolerance in spain of people who have right-leaning political ideas towards people who have left-leaning political ideas
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Degree of social tolerance in spain of people who have left-leaning political ideas towards people who have right-leaning political ideas
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Degree of social tolerance in spain of heterosexual people towards homosexual people
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Degree of social tolerance in spain of homosexual people towards heterosexual people
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Existence of friends with certain differences from the interviewee
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality

Complete chapter

  • Activities done during free time
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont.)
    • Cross-references by ideology, voting record, religion and locality
    • Cross-references by ideology, voting record, religion and locality (cont.)
  • Most important aspects in choosing what to do on holidays or during free time
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • People with whom holidays and free time are spent
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • What would the perfect holidays be: preference for activity or inactivity
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • What would the perfect holidays be: preference for travelling or staying home
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • What would the perfect holidays be: preference for meeting new people or staying with family and friends
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • What would the perfect holidays be: preference for physical activity or other activities
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Reading of ‘Don Quixote’
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality

Complete chapter

  • Relationship with grandchildren, great-grandchildren, grandparents and great-grandparents
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Activities shared with grandparents
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education
    • Cross-references by employment status, social class, ideology
    • Cross-references by voting record, religion and locality
  • Contribution of grandparents to spanish society
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education
    • Cross-references by employment status, social class, ideology
    • Cross-references by voting record, religion and locality
  • Reason for saying a person is elderly
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education
    • Cross-references by employment status, social class, ideology
    • Cross-references by voting record, religion and locality
  • Frequency of doing activities with family members under 35 years old who live elsewhere
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Frequency of doing activities with family members over 65 years old who live elsewhere
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Frequency of doing activities with non-family members under 35 years old who live elsewhere
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Frequency of doing activities with non-family members over 65 years old who live elsewhere
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by voting record, religion and locality
  • Providing different types of help in the last six months to people in one's close social circle
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education
    • Cross-references by employment status, social class, ideology
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Receiving different types of help in the last six months from people in one's close social circle
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education
    • Cross-references by employment status, social class, ideology
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality

Complete chapter

  • Definition of spanish company
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Agreement with different statements that define entrepreneurs
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont1.)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont2.)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont3.)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont4.)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont1)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont2)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont3)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont4)
  • Agreement with different statements that define entrepreneurs
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Reason for preferring to be employed by others
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Reason for preferring to be self-employed
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Standing regarding the possibility of working freelance or creating one's own business or company
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education
    • Cross-references by employment, status and social, ideology
    • Cross-references by voting history, religion and locality
  • Personal reasons for becoming freelance or creating one's own business
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality

Complete chapter

  • Degree of interest in various subjects
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont.)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont.)
  • Frequency of doing certain actions to protect the environment
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class (cont.)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality (cont.)
  • Preference between environmental protection measures that are more and less burdensome
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Frequency of environmentally-friendly behaviour in shopping habits
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Forward-looking assessment of spain's coverage of energi needs
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Frequency of using a personal car
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status, social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion, locality
  • Type of home heating
    • Frecuencias y representación gráfica
    • Cruces por sexo, edad, estado civil, educación
    • Cross-references by employment status, social class, ideology
    • Cross-references by voting history, religion, locality

Complete chapter

  • Degree of satisfaction with the functioning of different public services
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class (cont.)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality (cont.)
  • Functionality of taxes
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Benefits to society of paying taxes and contributions to the State
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Evaluation of the benefits they and their family receive in return for paying tax and social security contributions to the State
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Assessment of State spending on different public services
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class (cont1.)
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class (cont2.)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality (cont1.)
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality (cont2.)
  • Assessment scale (0-10) of how taxes have increased to have better public services and social benefits
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • The tax burden on taxpayers in Spain
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Fairness of tax collection
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Comparison of the tax burden in Spain with Europe
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • Degree of tax fraud existing in Spain
    • Frequencies and graphical representation
    • Cross-references by gender, age, marital status, education, employment status and social class
    • Cross-references by ideology, voting history, religion and locality
  • January
  • February
  • March
  • April
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  • June
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  • October
  • November
  • December
  • Public opinion and fiscal policy