Mostrant 400 de 1854 elements
El CIS publica Opinions i Actituds núm. 80: 'L'entrada a la vida adulta d'homes i dones a través de les generacions a Espanya (1920-2000)'
El CIS publica Opinions i Actituds núm. 80: 'L'entrada a la vida adulta d'homes i dones a través de les generacions a Espanya (1920-2000)'
  • 25 D’OCT. 2023

Madrid, 24 d'octubre 2023 Aquest llibre presenta els resultats de l'anàlisi de les dades recollides al mòdul d'enquesta realitzat pel CIS amb el títol Biografies d'Emancipació, Generacions i Canvi Social a Espanya. Aquest mòdul es va dissenyar per recollir informació retrospectiva amb l'objectiu d'estudiar les trajectòries vitals a la joventut, a partir de les generacions d'homes i dones de 18 anys i més, posant un interès especial en el procés d'emancipació. Tot això, en un context de dades generacionals limitades sobre la joventut i sobre els seus processos d'emancipació. L'emancipació ha estat considerada en aquest estudi com una suma de processos que impliquen diferents dimensions, entre les quals la sortida o les sortides de la llar parental són un esdeveniment més dins d'una «trajectòria» complexa. Els resultats obtinguts confirmen evidències empíriques trobades en altres estudis i adonen aspectes també nous. L'estudi cobreix, a més, un rang ampli de generacions, molt diferents entre si, que han protagonitzat canvis socials profunds en les seves trajectòries cap a la vida adulta. Això ens situa en un context nou des del qual reprendre el debat sobre l'emancipació a Espanya. Cal destacar que els canvis més importants es concentren entre les generacions nascudes fins al 1959 i les nascudes després. Les transicions juvenils de les generacions més recents mostren una clara tendència cap a una major complexització, amb més presència de recorreguts no lineals i reversibles. Alhora, hem trobat evidències que les trajectòries de les generacions més grans no eren tan lineals com estudis precedents han suggerit. Aquest treball també aporta evidències sòlides que són les dones les que han protagonitzat els canvis més notables. Entre elles, els canvis succeïts entre les generacions de més edat i les més joves són de més calat que entre els homes.

El CIS publica l'autobiografia de María Ángeles Durán: 'Una vida i vint fragments'
El CIS publica l'autobiografia de María Ángeles Durán: 'Una vida i vint fragments'
  • 24 D’OCT. 2023

Trajectòries 8 Autora: Mª Ángeles Durán Quan va acceptar la invitació a escriure la seva autobiografia intel·lectual, no s'imaginava que fos tan difícil. L?autocensura li ha costat interrupcions, barreres que no era capaç de traspassar. Fins on arriba el dret a parlar de si mateix i dels altres? Tot sol amb la seva pròpia memòria, ha reviscut moments d'angoixa i d'esplendor. Va rebre les primeres nocions del món a través dels contes i les oracions; la joventut va quedar marcada per la mort del seu pare i la incorporació a una Universitat que bullia en desitjos de canvi; va assumir després el propòsit de renovar la ciència, obrint buit per a les dones en tots els camps del saber; ha conegut la gel i la mel de la vida acadèmica; recorda amb afecte els ponts intel·lectuals i afectius amb col·legues i institucions d'Europa, els Estats Units i l'Amèrica Llatina. Tanca el relat amb les fatigues del pas del temps i una picada d'ullet a l'esperança; si la pròrroga fos clement, com viuria allò que li quedi per viure. Acompanya l'autobiografia amb una selecció de publicacions sobre desigualtat, situació social de les dones, feina no remunerada, urbanisme, la renovació de la ciència i la cura. Només són una mínima porció de la seva obra, però conviden el lector a continuar pel seu compte. María Ángeles Durán va rebre el Premi Nacional de Sociologia i Ciència Política el 2018, guardó concedit pel Centre d'Investigacions Sociològiques com a «reconeixement a una trajectòria científica destacada en l'àmbit de la sociologia».

Lliurament del 3423 'Baròmetre d'octubre 2023'
Lliurament del 3423 'Baròmetre d'octubre 2023'
  • 17 D’OCT. 2023

Madrid, 17 d'octubre 2023. El 18 d'octubre , a les 13,00 h , l'avenç de resultats del baròmetre del mes d'octubre estarà a disposició de tots els mitjans i les persones interessades al web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www. cis.és). Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25.

Notas de Prensa Avance Barómetro
Disponible l'estudi 3422 'Índice de Confianza del Consumidor (ICC). Septiembre 2023'
Disponible l'estudi 3422 'Índice de Confianza del Consumidor (ICC). Septiembre 2023'
  • 17 D’OCT. 2023

Ya está disponible el estudio 3422 'Índice de Confianza del Consumidor (ICC). Septiembre 2023'. Tienen a su disposición el fichero de microdatos, los informes de marginales y cruces, y la documentación técnica. Pueden acceder a este estudio, desde el buscador del Catálogo de Estudios o directamente a través del enlace indicado abajo.

Estudio
Lliurament del 3422 'Índex de Confiança del Consumidor (ICC) de setembre 2023'
Lliurament del 3422 'Índex de Confiança del Consumidor (ICC) de setembre 2023'
  • 03 D’OCT. 2023

Madrid, 3 d'octubre 2023. El 4 d'octubre , a les 13,00 h, l'avenç de resultats de l' ICC (Índex de Confiança del Consumidor) estarà a disposició de tots els mitjans i les persones interessades a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es). L'ICC recull mensualment la valoració de l'evolució recent i les expectatives dels consumidors espanyols relacionades amb l'economia familiar, l'ocupació i les possibilitats d'estalvi i consum. Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25.

Notas de Prensa Avance ICC
El CIS presenta el llibre 'Model Bifactorial Inèrcia-Incertesa Alaminos-Tezanos'
El CIS presenta el llibre 'Model Bifactorial Inèrcia-Incertesa Alaminos-Tezanos'
  • 27 DE SET. 2023

El manual pertany a la col·lecció 'Quaderns metodològics' del CIS i es pot comprar a la llibreria del centre Madrid, 27 de setembre de 2023. El CIS ha presentat el llibre 'Model Bifactorial Inèrcia-Incertesa Alaminos-Tezanos' escrit pel Catedràtic de Sociologia Matemàtica i assessor del CIS Antonio Alaminos, i pel Doctor en Sociologia, Antonio Alaminos-Fernández. El manual explica com s‟aplica aquest model d‟estimació al diagnòstic preelectoral i s‟avalua l‟impacte de campanya, servint d‟exemple el cas de les eleccions autonòmiques de maig de 2023. La presentació i el debat d'aquest llibre ha estat conduïda pel president del CIS i Catedràtic emèrit de Sociologia, José Félix Tezanos, i han intervingut l'autor Antonio Alaminos, el Catedràtic de Sociologia i expert reconegut en tècniques de recerca aplicada, Peter Mohler, la Catedràtica de Sociologia i Premi Nacional, Constanza Tobío i el Catedràtic de Ciència Política, Pablo Oñate.

Noticia
El 71,6% dels pacients prefereixen la sanitat pública per a les consultes de capçalera
El 71,6% dels pacients prefereixen la sanitat pública per a les consultes de capçalera
  • 25 DE SET. 2023

Segons l'última onada del baròmetre sanitari feta pel CIS aquest any, només un 26,1% prefereixen anar a centres privats per a l'atenció primària Les urgències '061' i '112' i el tracte del personal d'infermeria són els serveis sanitaris públics més ben valorats pels pacients Pel 30% dels ciutadans les llistes d'espera han empitjorat durant els dotze últims mesos, encara que millora la dada en gairebé 10 punts respecte al baròmetre sanitari del febrer Madrid, 20 de setembre del 2023. El Centre d'Investigacions Sociològiques ha realitzat la segona onada del baròmetre sanitari durant el mes de juliol. Un estudi on s'ha preguntat a la població pel sistema sanitari públic al nostre país. El 13,8% dels enquestats considera que el sistema sanitari espanyol funciona “bastant bé”, xifra que millora respecte a la primera onada d'aquesta enquesta quan se situava a l'11,8%. Pel 46,3% el sistema de salut “funciona bé, encara que necessita alguns canvis”, una dada que augmenta respecte al febrer, quan era un 40,8%. Només l'11,8% creu que funciona malament i “necessita canvis profunds”, una dada que disminueix en 4,1 punts respecte a la primera onada del baròmetre sanitari d'aquest any (15,9%). Serveis sanitaris més ben valorats En preguntar als ciutadans per la seva valoració sobre 10 sobre alguns serveis sanitaris, les Urgències '061' i el '112' són els que millor nota treuen amb un 7,49, seguit de l'ingrés i assistència a hospitals públics amb un 7, 33. Tots dos serveis repeteixen com els més ben valorats respecte a l'anterior baròmetre sanitari. Les consultes datenció especialitzada són les que menor puntuació obtenen en aquest estudi amb un 6,17. A més, els ciutadans prefereixen la sanitat pública davant de la privada. Un 71,6% escull les consultes de capçalera i pediatria als seus centres de salut públics, mentre que un 26,1% asseguren acudir al privat. La xifra s'iguala quan parlem de les consultes amb especialistes, ja que el 58,2% escullen anar al públic, davant del 39,1% que escullen el privat. En preguntar als enquestats amb assegurança mèdica privada perquè en tenen, el 75,7% al·lega que ho van fer per la rapidesa amb què són atesos. Optimisme amb les llistes d'espera Disminueix gairebé 10 punts el percentatge de persones que creu que les llistes d'espera han empitjorat pel que fa al baròmetre sanitari del febrer. Ara són un 29,7% els que creuen que aquest problema empitjora, davant del 39,2% que ho asseguraven fa mig any. Mentre que el 44,8% creu que el problema de les llistes d'espera segueix igual, puja la dada dels que creuen que ha millorat (13,8%) gairebé en 5 punts respecte a la primera onada d'aquest estudi quan se situava el 8,6%. A l'hora de parlar de millores a l'atenció primària, els enquestats coincideixen que el més important és augmentar les plantilles de personal sanitari (9,10), que les persones mantinguin el mateix metge de capçalera de manera estable si estan satisfets (9 ,10) i dedicar més recursos econòmics amb un 8,96 sobre 10. Notable alt per al personal d'infermeria Segons les persones que han estat ingressades durant els dotze últims mesos en un hospital públic, les cures i l'atenció del personal d'infermeria és l'aspecte més ben valorat amb un 8,52, seguit de les cures del personal mèdic amb un 8,38. L'equipament i els mitjans tecnològics existents als hospitals també és un dels aspectes més ben valorats pels ciutadans amb un 8,04 sobre 10. Sobre les cites telefòniques amb el metge, un 64,7% opina que “algunes consultes es poden fer per telèfon i altres haurien de ser presencials”, mentre que un 32,2% assegura que “totes les consultes haurien de ser presencials”. Aquestes i altres dades les podeu consultar a la nostra pàgina web (www.cis.es), al 'Baròmetre Sanitari 2023 (segona onada)' que s'ha realitzat del 5 al 7de juliol, amb una submostra de 2586 entrevistes dins d'una mostra total de 7.800 entrevistes distribuïdes en tres onades.

Noticia
El PSOE se situa com a primera força en estimació de vot amb el 33,5%
El PSOE se situa com a primera força en estimació de vot amb el 33,5%
  • 25 DE SET. 2023

Segons l'enquesta postelectoral del 23J realitzada pel CIS, un 26% dels electors van decidir el vot durant l'última setmana de campanya Un 18,6% dels enquestats afirmen que des de l'inici de la campanya fins al dia de les eleccions generals va canviar el vot almenys en una ocasió La crisi del canvi climàtic és un tema que preocupa “molt o força” al 80,9% als ciutadans.   Madrid, 21 de setembre de 2023. El Centre d'Investigacions Sociològiques ha realitzat l'estudi postelectoral de les eleccions generals del 23 de juliol juntament amb el baròmetre de setembre, on a més de les qüestions habituals també es pregunta a la població per les seves decisions de vot. Sobre l'estimació de vot al mes de setembre, el PSOE és la primera força amb un 33,5% dels vots i se situa 1,8 punts per davant del PP, que aconsegueix el 31,7%. Sumar és tercera força política en estimació de vot amb 11,9%, seguida de VOX amb 11,1%. Pel que fa al moment de la presa de decisió que partit votar, el 26% dels electors ha assegurat que ho va decidir durant l'última setmana de campanya electoral. Un 12,5% ho va decidir la primera setmana, un 15,9% durant la darrera setmana de campanya. El 3,3% durant la jornada de reflexió i el 6,8% el mateix dia de les eleccions. A més, un 18,6% assegura que des de l'inici de la campanya fins al dia de les eleccions generals va canviar d'opinió almenys en una ocasió. D?aquests, un 7,2% afirma que ho va fer diverses vegades i un 11,4% en una ocasió. També es demana a l'enquestat per la raó que el va portar a triar un partit o un altre a l'hora de votar, el 25,1% assegura que ho va fer per afinitat ideològica, un 13,3% pel programa electoral, un 11,2 % per vot de càstig al Govern i un 8% per votar contra un partit o bloc. I si hagués conegut el resultat de les eleccions, un 91% assegura que hagués votat el mateix davant el 7,6% que hauria canviat el vot Preferències a president del Govern Un 37,8% dels enquestats que donen la seva opinió prefereixen Pedro Sánchez com a president del Govern, traient 11,4 punts d'avantatge a Feijóo, que prefereixen el 26,4%, amb Yolanda Diaz en tercera posició amb un 17, 6%. Qüestions habituals Sobre la situació econòmica personal, el 69% dels enquestats la qualifica de “molt bona o bona”, mentre que un 19,9% assegura que és “molt dolenta o dolenta”. Pel que fa als problemes que més afecten els espanyols de manera personal, la crisi econòmica segueix en primera posició amb un 39,8%, la sanitat en segon lloc amb un 17,3%, i escala el canvi climàtic fins a tercera posició amb un 14,9%. A més, la crisi del canvi climàtic és un tema que preocupa “molt o força” el 80,9% als ciutadans. Aquestes i altres dades les pots consultar a la nostra pàgina web (www.cis.es), al Baròmetre de setembre. Postelectoral eleccions generals 2023 que s'ha realitzat de l'1 al 12 de setembre, amb una mostra de 10.104 entrevistes. Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25

Noticia
Lliurament del 3420 Baròmetre de setembre 2023. Postelectoral eleccions generals juliol 2023
Lliurament del 3420 Baròmetre de setembre 2023. Postelectoral eleccions generals juliol 2023
  • 20 DE SET. 2023

Madrid, 20 de setembre 2023. El 21 de setembre , a les 13,00 h , l'avenç de resultats del baròmetre del mes de setembre estarà a disposició de tots els mitjans i persones interessades a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www. cis.és). Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25.

Notas de Prensa Avance Barómetro
La majoria dels espanyols se'n va de vacances una o dues setmanes
La majoria dels espanyols se'n va de vacances una o dues setmanes
  • 18 DE SET. 2023

Els espanyols prefereixen el turisme de sol i platja, seguit de turisme cultural i el de contacte amb la naturalesa La gastronomia espanyola és considerada una de les millors del món La paella és vista com el plat més representatiu Madrid, 15 de setembre 2023. El CIS ha realitzat aquest estiu una àmplia enquesta sobre turisme i gastronomia, en què es pregunta als espanyols pels seus costums de vacances i sobre les seves preferències quan mengen i cuinen. La majoria solen anar-se'n de vacances d'estiu habitualment entre una i dues setmanes (32,2%), seguits pels quals se'n van només una setmana (26,2%). Vacances de sol i platja A l'hora d'anar-se'n de vacances, la majoria utilitzen internet per organitzar els seus dies de descans (61,4%), davant d'un 14,9% que acudeixen a agències de viatges. Més de la meitat prefereixen el turisme de sol i platja (51,5%), seguit del turisme de caràcter cultural (45,9%) i el turisme de contacte amb la natura (37,7%). Pel que fa al tipus d'allotjament a l'hora de viatjar, l'opció preferida per al 45,8% és l'hotel o l'aparthotel, davant del 14,3% que lloga un habitatge. El 13% se'n va a un segon habitatge. A l'hora de gaudir de serveis turístics i gastronòmics, el 47,4% assegura que té molt en compte les valoracions i les opinions d'altres usuaris en xarxes socials i plataformes digitals. La gastronomia espanyola entre les millors del món Un 95,8% dels enquestats consideren que la gastronomia espanyola està entre les tres o quatre millors del món. I davant de la pregunta sobre quina és la millor gastronomia del món: per al 95,6% és l'espanyola, seguida de la italiana (72,5%) i de la francesa (46,6%). Sortides a dinar o sopar en restaurants durant les vacances Un 33,3% dels enquestats sol fer més de tres vegades al mes algun dinar o sopar en un restaurant, sent els joves entre 25 i 34 anys els que més ho fan (51,4%), seguits pels que tenen de 18 a 24 (40,5). Un terç dels espanyols (32,9%) van dues o tres vegades al mes. Pel que fa a la despesa per persona cada cop que va a un restaurant, la majoria (56,3%) gasta de 15 a 30 euros. I un 26,3% de 31 a 50 euros. Durant les vacances es fan més dinars o sopars a restaurants. Paella, truita de patates i pernil ibèric La paella és considerada el plat “més típic i representatiu” de la gastronomia espanyola (71,8%) seguida per la truita de patates (59,4%), situant-se en tercera posició el pernil ibèric (39,3%). Tot i això, per a la població entre 18 i 34 anys el plat “més típic i representatiu” és la truita de patates, seguit de la paella i el pernil ibèric. Poc feta i amb ceba Pel 70,4% dels enquestats la truita de patates s'ha de fer amb ceba, davant del 20,9% que opina que sense ceba. Sobre la discussió de si ha d'estar molt feta o poc feta, guanya l'opció de la truita poc feta amb el 53,9%, davant del 26,9% que la prefereix molt feta. Els enquestats responen de manera gairebé unànime respecte a l'ús de l'oli d'oliva a l'hora de cuinar (98%), assegurant que és l'oli que cal fer servir preferiblement. El 85,8% dels espanyols prefereixen els guisats als fregits (8,9%). Més igualat hi ha el gust per les carns o els peixos, amb un 44,2% que prefereix la carn davant d'un 40,8% que prefereix el peix. Aquestes dades es troben recollides a l'enquesta sobre turisme i gastronomia que s'ha realitzat del 31 de juliol a l'11 d'agost amb una mostra de 4.538 entrevistes.

Noticia
Disponible l'estudi 3419 'Turismo y gastronomía'
Disponible l'estudi 3419 'Turismo y gastronomía'
  • 15 DE SET. 2023

Ya está disponible el estudio 3419 'Turismo y gastronomía'. Tienen a su disposición el fichero de microdatos, los informes de marginales y cruces, y la documentación técnica. Pueden acceder a este estudio, desde el buscador del Catálogo de Estudios o directamente a través del enlace indicado abajo.

Estudio
L'ICC se situa a 94,4 punts al juliol
L'ICC se situa a 94,4 punts al juliol
  • 05 DE SET. 2023

L'Índex de Confiança del Consumidor incrementa 2 punts respecte al juny i arriba al millor resultat de l'any L'índex de la situació actual arriba als 87,1 punts, 4 més que el mes anterior, quan se situava a 83,2 punts La valoració de les expectatives de futur es referma en 101,7 punts La confiança del consumidor se situa en 94,4 punts, cosa que representa 2 punts més que la dada del mes de juny i el resultat més alt del 2023. Aquest ascens de l'índex es deu, principalment, a l'augment de la valoració de la situació actual, que millora en 3,9 punts respecte del mes de juny. A més, respecte al juliol del 2022, l'ICC ha millorat en 38,9 punts. Quant a l'índex de valoració de la situació actual arriba aquest mes a 87,1 punts, amb un augment de 3,9 punts en relació amb l'obtingut el mes de juny. Això suposa una millora a causa dels seus tres components: la valoració de la situació econòmica actual augmenta 5,9 punts respecte al mes de juny, situant-se en 82,5 punts; la valoració de la situació de les llars que puja fins als 83,8; i la valoració del mercat de treball que arriba a 95,1 punts i suposa un creixement respecte al juny de 1,6 punts. L' Índex d'Expectatives assoleix aquest mes de juliol 101,7 punts, un resultat semblant al del mes de juny (101,6 punts). L'estabilitat d'aquest resultat és deguda a la valoració de l'evolució de l'economia en el futur immediat, amb 95,9 punts, que baixa 2,7 punts respecte al juny; a la valoració de la futura situació de les llars que puja 0,5 punts en comparació del mes anterior, assolint els 107,9 punts; ia les expectatives sobre el futur del mercat de treball augmenten en 2,4 punts, fins a assolir aquest mes els 101,3 punts. Les dades de l'ICC del CIS es basen en una mostra representativa de la població espanyola de 2.961 entrevistes realitzades entre el 24 i el 26 de juliol 2023.

Notas de Prensa Avance ICC
Lliurament del 3417 'Índex de Confiança del Consumidor (ICC) de juliol 2023'
Lliurament del 3417 'Índex de Confiança del Consumidor (ICC) de juliol 2023'
  • 04 DE SET. 2023

Madrid, 4 de setembre 2023. El 5 de setembre , a les 13,00 h, l'avenç de resultats de l' ICC (Índex de Confiança del Consumidor) estarà a disposició de tots els mitjans i persones interessades a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es). L'ICC recull mensualment la valoració de l'evolució recent i les expectatives dels consumidors espanyols relacionades amb l'economia familiar, l'ocupació i les possibilitats d'estalvi i consum. Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25.

Notas de Prensa Avance ICC
Lliurament del 3416 Estudi metodològic sobre les tendències de definició/decisió de vot al llarg de la campanya electoral de juliol de 2023
Lliurament del 3416 Estudi metodològic sobre les tendències de definició/decisió de vot al llarg de la campanya electoral de juliol de 2023
  • 02 D’AG. 2023

Madrid, 2 d'agost 2023 . El 3 d'agost , a les 13,00 h , l'avenç de resultats de l'estudi metodològic sobre les tendències de definició/decisió de vot al llarg de la campanya electoral de juliol de 2023, estarà a disposició de tots els mitjans i les persones interessades a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es). Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25.

Notas de Prensa Avance Estudio