Metodologia del Baròmetre

Els baròmetres són enquestes que es fan amb una periodicitat mensual –excepte els mesos d'agost– i tenen com a objectiu principal mesurar l'estat de l'opinió pública espanyola del moment. Per això s'entrevista persones triades a l'atzar dins del territori nacional, de les quals, a més de les seves opinions, es recull una àmplia informació social i demogràfica per a l'anàlisi.

Aquestes enquestes estan recollides dins de l' Inventari d'Operacions Estadístiques amb què es formula el Pla Estadístic Nacional.

Els baròmetres del CIS consisteixen en un qüestionari estandarditzat, duts a terme amb la mateixa metodologia, caracteritzada, actualment, pels elements següents:

  • Enquesta personal realitzada per telèfon (CATI).
  • Àmbit nacional
  • Univers: població espanyola dels dos sexes de 18 anys i més.
  • Grandària de la mostra de 4.000 individus. (*)
  • Afixació no proporcional. Partint d'una distribució proporcional per comunitats autònomes, s'ajusta de manera que totes arribin a un mínim de 100 entrevistes, excepte les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, on es fixa un total de 20 entrevistes en cadascuna. (*)
  • Procediment per mitjà de selecció aleatòria de telèfons fixos i mòbils. La selecció de les unitats últimes (individus) es duu a terme mitjançant laplicació de quotes de sexe i edat.
    Els estrats s'han format per la cruïlla de les 17 comunitats autònomes amb la mida d'hàbitat dividida en set categories: menor o igual a 2.000 habitants; del 2.001 al 10.000; de 10.001 a 50.000; de 50.001 a 100.000; de 100.001 a 400.000; de 400.001 a 1.000.000; i més de 1.000.000 habitants.
  • L'error mostral, sota el supòsit de mostreig aleatori simple, se situa en +/-1,6% per al conjunt de la mostra, per a un nivell de confiança del 95,5% (dos sigmes) i la situació més desfavorable (P=Q).
  • El treball de camp es realitza a la primera quinzena de cada mes, amb l'excepció del mes d'agost que no se'n fa l'estudi.
  • La publicació de l'avenç de resultats a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es), amb difusió de taules de marginals i de creuaments per variables sociodemogràfiques principals, es fa en un termini de 5 dies des de la finalització del treball de camp. (*)
  • El fitxer de microdades està disponible a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es) en un termini de 15 dies des de la fi del treball de camp (*).

(*) Als apartats que apareixen amb asterisc, hi ha la possibilitat d'excepcions a la metodologia general dels baròmetres, en funció de l'objectiu específic dels mateixos.

Preguntes Fixes del Baròmetre

Les preguntes que es repeteixen habitualment cada mes als baròmetres del CIS són les següents:

  1. Valoració de la situació econòmica del país actual
  2. Valoració de la situació econòmica personal actual
  3. Valoració de la situació política del país actual
  4. Valoració de la situació política del país pel que fa a la situació fa 1 any
  5. Principals problemes del país en opinió de la persona entrevistada
  6. Problemes que més afecten la persona entrevistada
  7. Escala d'autoubicació ideològica
  8. Record de vot a les eleccions generals
  9. Religiositat de la persona entrevistada
  10. Freqüència d'assistència a oficis religiosos
 

A més, amb una periodicitat mensual, els baròmetres habitualment inclouen preguntes sobre les actituds polítiques i la intenció de vot de les persones entrevistades:

  1. Valoració de lactuació del Govern
  2. Valoració de lactuació de loposició
  3. Confiança en el president del Govern
  4. Confiança en el líder de l'oposició
  5. Valoració dels líders dels principals partits polítics
  6. Valoració dels membres del Govern
  7. Intenció de vot a les eleccions generals
  8. Simpatia pels partits polítics
 

No obstant això, les preguntes habituals poden no aparèixer a tots els baròmetres a causa del context concret en què aquests es realitzin.