Metodologia del Baròmetre
Els baròmetres són enquestes que es fan amb una periodicitat mensual –excepte els mesos d'agost– i tenen com a objectiu principal mesurar l'estat de l'opinió pública espanyola del moment. Per això s'entrevista persones triades a l'atzar dins del territori nacional, de les quals, a més de les seves opinions, es recull una àmplia informació social i demogràfica per a l'anàlisi.
Aquestes enquestes estan recollides dins de l' Inventari d'Operacions Estadístiques amb què es formula el Pla Estadístic Nacional.
Els baròmetres del CIS consisteixen en un qüestionari estandarditzat, duts a terme amb la mateixa metodologia, caracteritzada, actualment, pels elements següents:
- Enquesta personal realitzada per telèfon (CATI).
- Àmbit nacional
- Univers: població espanyola dels dos sexes de 18 anys i més.
- Grandària de la mostra de 4.000 individus. (*)
- Afixació no proporcional. Partint d'una distribució proporcional per comunitats autònomes, s'ajusta de manera que totes arribin a un mínim de 100 entrevistes, excepte les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, on es fixa un total de 20 entrevistes en cadascuna. (*)
- Procediment per mitjà de selecció aleatòria de telèfons fixos i mòbils. La selecció de les unitats últimes (individus) es duu a terme mitjançant laplicació de quotes de sexe i edat.
Els estrats s'han format per la cruïlla de les 17 comunitats autònomes amb la mida d'hàbitat dividida en set categories: menor o igual a 2.000 habitants; del 2.001 al 10.000; de 10.001 a 50.000; de 50.001 a 100.000; de 100.001 a 400.000; de 400.001 a 1.000.000; i més de 1.000.000 habitants. - L'error mostral, sota el supòsit de mostreig aleatori simple, se situa en +/-1,6% per al conjunt de la mostra, per a un nivell de confiança del 95,5% (dos sigmes) i la situació més desfavorable (P=Q).
- El treball de camp es realitza a la primera quinzena de cada mes, amb l'excepció del mes d'agost que no se'n fa l'estudi.
- La publicació de l'avenç de resultats a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es), amb difusió de taules de marginals i de creuaments per variables sociodemogràfiques principals, es fa en un termini de 5 dies des de la finalització del treball de camp. (*)
- El fitxer de microdades està disponible a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es) en un termini de 15 dies des de la fi del treball de camp (*).
(*) Als apartats que apareixen amb asterisc, hi ha la possibilitat d'excepcions a la metodologia general dels baròmetres, en funció de l'objectiu específic dels mateixos.
Preguntes Fixes del Baròmetre
Les preguntes que es repeteixen habitualment cada mes als baròmetres del CIS són les següents:
- Valoració de la situació econòmica del país actual
- Valoració de la situació econòmica personal actual
- Valoració de la situació política del país actual
- Valoració de la situació política del país pel que fa a la situació fa 1 any
- Principals problemes del país en opinió de la persona entrevistada
- Problemes que més afecten la persona entrevistada
- Escala d'autoubicació ideològica
- Record de vot a les eleccions generals
- Religiositat de la persona entrevistada
- Freqüència d'assistència a oficis religiosos
A més, amb una periodicitat mensual, els baròmetres habitualment inclouen preguntes sobre les actituds polítiques i la intenció de vot de les persones entrevistades:
- Valoració de lactuació del Govern
- Valoració de lactuació de loposició
- Confiança en el president del Govern
- Confiança en el líder de l'oposició
- Valoració dels líders dels principals partits polítics
- Valoració dels membres del Govern
- Intenció de vot a les eleccions generals
- Simpatia pels partits polítics
No obstant això, les preguntes habituals poden no aparèixer a tots els baròmetres a causa del context concret en què aquests es realitzin.