Barometroaren metodologia
Barometroak hilero egiten diren inkestak dira —abuztuan izan ezik— eta haien helburu nagusia Espainiako iritzi publikoaren egoera neurtzea da. Horretarako, ausaz hautatutako pertsonak elkarrizketatzen dira herrialde osoan. Haien iritziez gain, informazio sozial eta demografiko zabala biltzen da aztertzeko.
Inkesta hauek Estatistika Plan Nazionala formulatzeko erabiltzen den Estatistika Eragiketen Inbentarioan sartuta daude.
CIS barometroak metodologia bera erabiliz egindako galdetegi estandarizatu batez osatuta daude, eta gaur egun elementu hauek bereizten dira:
- Telefonoz egindako inkesta pertsonala (CATI).
- Esparru nazionala
- Unibertsoa: 18 urte edo gehiagoko Espainiako biztanleria, bi sexuetakoa.
- 4.000 gizabanakoko laginaren tamaina. (*)
- Esleipen ez-proportzionala. Autonomia-erkidegoen araberako banaketa proportzionalean oinarrituta, esleipena doitzen da erkidego guztiek gutxienez 100 elkarrizketa lor ditzaten, Ceuta eta Melillako hiri autonomoek izan ezik, non guztira 20 elkarrizketa ezarri diren bakoitzeko. (*)
- Prozedura, telefono finko eta mugikorren zenbakien ausazko hautaketa erabiliz. Azken unitateak (banakoak) sexu eta adin kuotak aplikatuz hautatzen dira.
Estratuak 17 autonomia erkidegoak gurutzatuz eratu ziren, habitataren tamaina zazpi kategoriatan banatuta: 2.000 biztanle edo gutxiago; 2.001etik 10.000ra; 10.001etik 50.000ra; 50.001etik 100.000ra; 100.001etik 400.000ra; 400.001etik 1.000.000ra; eta 1.000.000 biztanle baino gehiago. - Laginketa-errorea, ausazko laginketa sinplearen hipotesipean, +/- % 1,6koa da lagin osoarentzat, % 95,5eko konfiantza-mailarako (bi sigma) eta egoerarik desegokienerako (P=Q).
- Lana hilabete bakoitzaren lehen seihilekoan egiten da, abuztuan izan ezik, orduan ez baita ikerketarik egiten.
- Emaitzen aurretiazko argitalpena Soziologia Ikerketarako Zentroaren webgunean (www.cis.es), alboko taulak eta aldagai soziodemografiko nagusien erreferentzia gurutzatuak zabalduz, landa-lana amaitu eta bost eguneko epean egingo da. (*)
- Mikrodatuen fitxategia Ikerketa Soziologikoen Zentroaren webgunean dago eskuragarri (www.cis.es), landa-lana amaitu eta 15 eguneko epean (*).
(*) Izar batekin markatutako ataletan, barometroen metodologia orokorrari salbuespenak egon daitezke, haien helburu espezifikoaren arabera.
Barometroko galdera finkoak
CIS barometroetan hilero errepikatzen diren galderak hauek dira:
- Herrialdearen egungo egoera ekonomikoaren ebaluazioa
- Uneko egoera ekonomiko pertsonalaren ebaluazioa
- Herrialdeko egungo egoera politikoaren ebaluazioa
- Herrialdearen egoera politikoaren ebaluazioa duela urtebeteko egoerarekin alderatuta
- Elkarrizketatutako pertsonaren ustez, herrialdearen arazo nagusiak
- Elkarrizketatutako pertsonari gehien eragiten dioten arazoak
- Auto-kokapen ideologikoaren eskala
- Hauteskunde orokorretan botoa emateko oroigarria
- Elkarrizketatutako pertsonaren erlijiotasuna
- Erlijio-zerbitzuetara joateko maiztasuna
Gainera, hilero, barometroek elkarrizketatuen jarrera politikoei eta botoa emateko asmoei buruzko galderak izaten dituzte normalean:
- Gobernuaren errendimenduaren ebaluazioa
- Oposizioaren errendimenduaren ebaluazioa
- Gobernuko presidentearekiko konfiantza
- Oposizioko buruzagiarengan konfiantza
- Alderdi politiko nagusien buruzagien balorazioa
- Gobernuko kideen ebaluazioa
- Boto emateko asmoa hauteskunde orokorretan
- Alderdi politikoekiko sinpatia
Hala ere, baliteke galdera arruntak ez agertzea barometro guztietan, egiten diren testuinguru espezifikoa dela eta.