Vés enrere

Nota informativa sobre la 'Baròmetre sanitari 2023 (primera onada)'

Madrid, 31 de març 2023

Nota informativa

Baròmetre Sanitari 2023

El 83,5% dels espanyols considera que la sanitat pública funciona bé, encara que necessita canvis

  • Segons la primera onada del Baròmetre Sanitari d'aquest any, un 70% dels ciutadans han esperat més d'un dia des que va demanar cita fins que el metge de família el va atendre perquè no hi havia buit abans
  • Les urgències '061' i '112' i el tracte del personal d'infermeria són els serveis sanitaris públics més ben valorats pels espanyols
  • Per a un 39,3%, el problema de les llistes d'espera als hospitals i centres de salut ha empitjorat

Madrid, 31 de març de 2023 . En aquesta primera onada del Baròmetre Sanitari que ha fet el CIS, es posa de manifest que els espanyols valoren positivament el sistema sanitari públic i continua sent la primera opció per sobre del sistema privat. Un 83,5% dels espanyols assegura que el sistema sanitari funciona força bé encara que són necessaris canvis, mentre que un 15,9% afirma que “funciona malament i necessita canvis profunds”.

Cites mèdiques

Sobre les cites amb els metges de família, un 70% dels espanyols que han necessitat consulta amb el seu metge de capçalera aquest últim any han esperat més d'un dia des que va demanar la cita fins que va ser atès. El 57% de les persones que van requerir una cita asseguren que va passar més d'una setmana fins que van ser atesos.

També cal destacar que el 80,4% que ha passat per una consulta d'atenció primària aquest darrer any afirma que l'atenció rebuda ha estat "molt bona o bona".

Quan es pregunta a les persones que tenen assegurança privada (23,3%) quina és la principal raó per la qual ho han contractat, un 74,4% indica que "per la rapidesa amb què atenen".

Els serveis sanitaris públics puntuats de l'1 al 10

Tots els serveis sanitaris del sistema públic aproven per als espanyols, però el millor valorat continua sent el servei d'urgències, tant el '112' com el '061' amb un 7'33, seguit dels ingressos i assistència a hospitals públics amb un 7,08 i les consultes datenció primària en centres de salut aconsegueixen un 6,19.

Sobre les consultes d'atenció primària , "la confiança i seguretat que transmet la professional d'infermeria" segueix sent l'aspecte més ben valorat de l'atenció primària amb un 8,02, després el personal mèdic amb un 7,77 i "la informació rebuda sobre el seu problema de salut" els espanyols ho valoren amb un 7,46. L'aspecte pitjor valorat és “el temps dedicat pel personal mèdic a cada malalt” (6,65).

En preguntar sobre l' assistència a urgències durant l'últim any, el 74,3% dels ciutadans que han necessitat utilitzar aquest servei asseguren que l'atenció rebuda va ser molt bona o bona. Només un 7,7% indica que va ser "molt dolenta o dolenta". Això sí, sobre el temps que van estar esperant fins que van ser atesos, un 46,2% afirma que van esperar "d'1 a 4 hores" i un 21,1% "més de 4 hores i menys de 12 hores".

Llistes d'espera

Pel que fa al problema de les llistes d'espera en els dotze últims mesos, un 39,3% dels espanyols creu que ha empitjorat i un 41,2% que segueix igual. Sobre la situació de col·lapse als centres d'atenció primària, un 23,7% assegura que l'està afectat "molt o força" i un 22,2% diu que "alguna cosa".

En preguntar sobre possibles mesures que cal prendre en l'atenció primària per millorar el sistema sanitari, els ciutadans afirmen que "mantenir el mateix metge de capçalera de manera estable" és molt important (ho puntuen amb un 9,20), la necessitat de "augmentar les plantilles de personal sanitari" ho valoren amb un 9,16 i en tercera posició indiquen que cal "dedicar més recursos econòmics" amb un 9,05.

Les dades d'aquesta enquesta duta a terme entre el 10 i el 28 de febrer, amb una mostra de 2.557 entrevistes estan a disposició de tots els mitjans i persones interessades a la web del Centre d'Investigacions Sociològiques (www.cis.es).

Per a qualsevol consulta el telèfon de Comunicació és 91 580 76 25/664 470 083.

  • Segons la primera onada del Baròmetre Sanitari d'aquest any, un 70% dels ciutadans han esperat més d'un dia des que va demanar cita fins que el metge de família el va atendre perquè no hi havia buit abans
  • Les urgències '061' i '112' i el tracte del personal d'infermeria són els serveis sanitaris públics més ben valorats pels espanyols
  • Per a un 39,3%, el problema de les llistes d'espera als hospitals i centres de salut ha empitjorat

Esta información puede ser usada en parte o en su integridad sin necesidad de citar fuentes.

C/ Montalbán, 8
28014 Madrid
Email: comunicacion@cis.es
Tlf.: 91.580.76.25
Fax: 91.531.81.31

icono Compartir enllaçCompartir enllaç

icono x (twitter)X (Twitter)