Metodoloxía ICC

O CCI ofrece información sobre as intencións de gasto dos consumidores preguntándolles sobre as súas percepcións actuais e expectativas futuras con respecto á economía do país, as finanzas das súas familias e o emprego. Baséase nunha enquisa telefónica mensual (agás en agosto) realizada entre unha mostra de 3.000 persoas maiores de 16 anos, representativas da sociedade española no seu conxunto.

Esta enquisa está incluída no Inventario de Operacións Estatísticas empregado para formular o Plan Estatístico Nacional.

O obxectivo final deste índice, dentro do rango de índices económicos elaborados polas institucións españolas, é ser unha ferramenta útil para interpretar e predicir a evolución do consumo privado en España.

 

A construción do Índice de Confianza do Consumidor (ICC)

1 Introdución

O obxectivo do Índice de Confianza do Consumidor (ICC) é anticipar os comportamentos de consumo dos cidadáns. Polo tanto, a súa construción baséase principalmente en preguntas sobre as percepcións dos consumidores tanto con respecto á evolución económica recente (6 meses) como á súa posible evolución no futuro inmediato (6 meses). O ICC, realizado polo CIS (Comisión Nacional para a Promoción da Confianza do Consumidor) —e que ata novembro de 2011 era realizado polo Instituto de Crédito Oficial (ICO)— ten a súa principal base metodolóxica nas desenvolvidas pola Universidade de Michigan e o Conference Board nos Estados Unidos.

2 Enquisa

De setembro de 2004 a marzo de 2012, o CCI desenvolveuse a partir dunha enquisa de opinión mensual realizada por teléfono mediante un cuestionario estandarizado a unha mostra representativa de 1.000 persoas maiores de 16 anos residentes en España. A partir de abril de 2012, o CIS decidiu modificar parcialmente os criterios de desenvolvemento da mostra para adaptalos ao resto dos estudos que realiza. O tamaño da mostra aumentou a 1.200 entrevistas con persoas maiores de 16 anos, continuando coa mostraxe bietápica e estratificada.

A pesar destes cambios, a mostra presentou un problema crecente de perda de cobertura, xa que todas as entrevistas e a selección de fogares e individuos se realizaron a través de chamadas a teléfono fixo. Con esta mostraxe, en 2012, o estudo chegou ao 81,7 % da poboación, deixando fóra o 17,8 % dos residentes con teléfono móbil que non tiñan teléfono fixo na casa. Polo tanto, a partir de maio de 2013, a mostra da CCI aumentou a 1400 entrevistas, distribuídas entre 230 entrevistas con individuos con teléfono móbil pero sen teléfono fixo na casa e 1170 entrevistas con individuos con teléfono fixo na casa. Así, a cobertura en termos de fogares TIC nese momento situouse no 99,5 %, fronte ao 81,7 % anterior.

Non obstante, o crecemento continuado do número de fogares sen liña fixa require unha revisión periódica do deseño da mostra adoptado en 2013. Polo tanto, en 2014, o CIS decidiu fixar un tamaño da mostra de 1.510 entrevistas, con 1.200 entrevistas para os fogares con liña fixa e 310 para os fogares sen el. Posteriormente, en 2018, o tamaño total da mostra aumentou a 2.200 entrevistas. Así, en setembro de 2018, a mostra consta de 2.200 entrevistas: 1.752 para os fogares con liña fixa e 448 para os fogares sen liña fixa. En setembro de 2020, o tamaño da mostra aumentou a 3.000 entrevistas, distribuíndo inicialmente 2.287 entrevistas a fogares con liña fixa e 713 a fogares que só tiñan teléfono móbil. Esta distribución modificouse segundo os novos datos de poboación dispoñibles, e a última modificación realizouse en novembro de 2024, establecendo a distribución en 1.638 entrevistas con fogares que dispoñen de teléfono fixo e 1.362 entrevistas con fogares que só dispoñen de teléfono móbil.

O procedemento de mostraxe varía lixeiramente dependendo do tipo de teléfono empregado. Para os teléfonos fixos, utilízase a mostraxe estratificada. En cada estrato, o número de teléfono do fogar selecciónase aleatoriamente das listas telefónicas dispoñibles e, a continuación, selecciónanse os individuos segundo cotas cruzadas por sexo e idade, así como por actividade (empregados, desempregados ou inactivos). Para os teléfonos móbiles, utilízase a marcación aleatoria por números (RDD), aplicando as mesmas cotas que para os teléfonos fixos á selección de individuos.

Os estratos fórmanse cruzando as 17 comunidades autónomas, xunto coas cidades autónomas de Ceuta e Melilla, co tamaño do hábitat dos concellos dividido en 7 categorías: menor ou igual a 2.000 habitantes; de 2.001 a 10.000; de 10.001 a 50.000; de 50.001 a 100.000; de 100.001 a 400.000; de 400.001 a 1.000.000; e máis de 1.000.000 de habitantes. A marxe de erro para a mostra total e baixo o suposto de mostraxe aleatoria simple é do +1,8 %, para un intervalo de confianza do 95 % e asumindo unha incerteza máxima (p = q = 0,5).

As entrevistas telefónicas realízanse preferentemente de luns a sábado, de 9:30 a 21:30, evitando domingos e festivos. O traballo de campo comeza na segunda metade de cada mes.

A estrutura do cuestionario aplicado pódese dividir en catro grupos de preguntas:

  • Preguntas empregadas para calcular o ICC (preguntas: 3, 7, 8, 9, 12 e 14)
  • Preguntas que buscan explicacións sobre as respostas ás preguntas empregadas para calcular o ICC (preguntas: 4a, 4b, 13a e 13b)
  • Preguntas que poden axudar a interpretar o CCI resultante (preguntas: 1, 2, 5, 6, 10, 11, 15, 16, 17 e 18)
  • Preguntas sociodemográficas: idade, sexo, educación, ocupación, estrutura do fogar, ingresos, posición ideolóxica, voto, etc.

3 Cálculo do ICC e os seus compoñentes

O ICC está composto por dous índices parciais:

  • O Índice de Situación Actual refírese á avaliación que fan os consumidores da situación económica actual, en relación coa súa situación de hai seis meses. Calcúlase a partir da distribución das respostas ás seguintes preguntas:
    • Considera que a situación económica actual da súa familia/fogar é mellor ou peor que a de hai seis meses?
    • Cres que a situación en España para atopar ou mellorar un emprego é mellor ou peor que hai seis meses?
    • Cre que a situación actual da economía española é mellor ou peor que a de hai seis meses?
  • O Índice de Expectativas reflicte a situación económica prevista dos consumidores dentro de seis meses. Calcúlase a partir da distribución das respostas ás seguintes preguntas:
    • Cres que a situación en España para atopar ou mellorar un emprego en seis meses será mellor ou peor do que é agora?
    • Cres que a situación da túa casa dentro de seis meses será mellor ou peor do que é agora?
    • Cre que a economía española estará mellor ou peor dentro de seis meses do que está agora?

Cada índice parcial (situación actual e expectativas) é o resultado dos seguintes pasos:

  1. Para cada unha das preguntas indicadas, obtense a diferenza entre a porcentaxe de respostas que indican mellora e a porcentaxe que indica deterioro. As outras posibles respostas ("igual", "non sei" e "sen resposta") non contan para o cálculo. Polo tanto: porcentaxe de respostas "mellores" menos porcentaxe de respostas "peores".
  2. Engádelle 100 ao resultado obtido no primeiro paso. Así é como se calcula o resultado de cada pregunta.
  3. Cada índice parcial (situación actual ou expectativas) calcúlase como a media aritmética dos resultados das tres preguntas que o compoñen. Polo tanto, o índice parcial da situación actual configúrase do seguinte xeito:
    1. % “mellor” - % “peor” á pregunta: Considera que a situación económica da súa familia/fogar é mellor ou peor que hai seis meses?
    2. % “mellor” - % “peor” á pregunta: Cres que a situación en España para atopar/mellorar un emprego é mellor ou peor que hai seis meses?
    3. % “mellor” - % “peor” á pregunta: Considera que a situación actual da economía española é mellor ou peor que hai seis meses?
    Índice da situación actual = [(A+100)+(B+100)+(C+100)] / 3

Finalmente, para obter o CCI, calcúlase a media aritmética dos dous índices parciais (situación actual e expectativas):

CCI = (Índice da situación actual + Índice das expectativas) / 2

Polo tanto, o valor do ICC varía de 0, cando todos os enquisados responderon "peor" ás seis preguntas consideradas, a 200, cando todos os enquisados seleccionaron "mellor" a esas seis preguntas. Tendo en conta este rango, o ICC establece o seu punto de equilibrio en 100; os valores por debaixo desta cifra indican unha percepción desfavorable da actividade económica e os valores por riba de 100 indican unha percepción favorable. Non obstante, máis alá destes valores, o ICC pretende anticipar aumentos ou diminucións no consumo das familias, medidos cun maior desfase pola contabilidade nacional e outras fontes estatísticas. Estas variacións tamén dependen do punto de referencia adoptado.

Preguntas fixas da ICC

* Preguntas empregadas para calcular o CCI e os seus compoñentes (Índice de situación actual e Índice de expectativas)

  1. Adquisición de diversos artigos para o fogar (últimos 6 meses)
  2. Capacidade de aforro mensual na casa
  3. *Avaliación retrospectiva da situación económica do fogar (6 meses)
  4. Motivo da avaliación retrospectiva positiva da situación económica do fogar (6 meses)
  5. Motivo da avaliación retrospectiva negativa da situación económica do fogar (6 meses)
  6. Número de persoas da zona que están desempregadas e buscan traballo
  7. Evolución do número de persoas desempregadas na zona que buscan traballo (6 meses)
  8. *Avaliación retrospectiva da posibilidade de mellorar ou atopar emprego en España (6 meses)
  9. *Avaliación retrospectiva da situación económica de España (6 meses)
  10. Avaliación prospectiva da posibilidade de mellorar ou atopar emprego en España (6 meses)
  11. Avaliación prospectiva da probabilidade de adquirir bens duradeiros para o fogar (1 ano)
  12. *Evolución da capacidade de aforro persoal (1 ano)
  13. Avaliación prospectiva da situación económica do fogar (6 meses)
  14. *Motivo da avaliación prospectiva positiva da situación económica do fogar (6 meses)
  15. Motivo da avaliación prospectiva negativa da situación económica do fogar (6 meses)
  16. Avaliación prospectiva da situación económica en España (6 meses)
  17. Avaliación prospectiva da inflación en España (1 ano)
  18. Evolución dos tipos de xuro en España (1 ano)
  19. Evolución dos prezos da vivenda en España (1 ano)
  20. Intención de mercar unha vivenda o próximo ano

 

PREGUNTAS FIXAS DA CCI (carácter sociodemográfico)

  1. Sexo da persoa entrevistada
  2. Idade da persoa entrevistada
  3. Escolarización da persoa entrevistada
  4. Nivel de estudos completados pola persoa entrevistada
  5. Estudos oficiais en curso da persoa entrevistada
  6. Estado civil da persoa entrevistada
  7. Número de persoas no fogar ademais da persoa entrevistada
  8. Composición do fogar: relación de parentesco
  9. Número de persoas no fogar con ingresos
  10. Xefe de familia
  11. Nivel de ingresos das familias
  12. Situación laboral da persoa entrevistada
  13. Situación laboral da persoa entrevistada
  14. Escala de autocolocación ideolóxica (1-10)
  15. Momento de adquisición da nacionalidade española
  16. Participación electoral nas eleccións xerais de 2023
  17. Recordatorios de voto dos votantes para as eleccións xerais de 2023
  18. Nivel persoal de coñecemento da lingua española
  19. Lugar de orixe para os nacidos fóra de España (país)
  20. Réxime de tenencia da vivenda

Metodoloxía ICC

O CCI ofrece información sobre as intencións de gasto dos consumidores preguntándolles sobre as súas percepcións actuais e expectativas futuras con respecto á economía do país, as finanzas das súas familias e o emprego. Baséase nunha enquisa telefónica mensual (agás en agosto) realizada entre unha mostra de 3.000 persoas maiores de 16 anos, representativas da sociedade española no seu conxunto.

Esta enquisa está incluída no Inventario de Operacións Estatísticas empregado para formular o Plan Estatístico Nacional.

O obxectivo final deste índice, dentro do rango de índices económicos elaborados polas institucións españolas, é ser unha ferramenta útil para interpretar e predicir a evolución do consumo privado en España.

 

A CONSTRUCIÓN DO ÍNDICE DE CONFIANZA DO CONSUMIDOR (ICC)

1 Introdución

O obxectivo do Índice de Confianza do Consumidor (ICC) é anticipar os comportamentos de consumo dos cidadáns. Polo tanto, a súa construción baséase principalmente en preguntas sobre as percepcións dos consumidores tanto con respecto á evolución económica recente (6 meses) como á súa posible evolución no futuro inmediato (6 meses). O ICC, realizado polo CIS (Comisión Nacional para a Promoción da Confianza do Consumidor) —e que ata novembro de 2011 era realizado polo Instituto de Crédito Oficial (ICO)— ten a súa principal base metodolóxica nas desenvolvidas pola Universidade de Michigan e o Conference Board nos Estados Unidos.

2 Enquisa

De setembro de 2004 a marzo de 2012, o CCI desenvolveuse a partir dunha enquisa de opinión mensual realizada por teléfono mediante un cuestionario estandarizado a unha mostra representativa de 1.000 persoas maiores de 16 anos residentes en España. A partir de abril de 2012, o CIS decidiu modificar parcialmente os criterios de desenvolvemento da mostra para adaptalos ao resto dos estudos que realiza. O tamaño da mostra aumentou a 1.200 entrevistas con persoas maiores de 16 anos, continuando coa mostraxe bietápica e estratificada.

A pesar destes cambios, a mostra presentou un problema crecente de perda de cobertura, xa que todas as entrevistas e a selección de fogares e individuos se realizaron a través de chamadas a teléfono fixo. Con esta mostraxe, en 2012, o estudo chegou ao 81,7 % da poboación, deixando fóra o 17,8 % dos residentes con teléfono móbil que non tiñan teléfono fixo na casa. Polo tanto, a partir de maio de 2013, a mostra da CCI aumentou a 1400 entrevistas, distribuídas entre 230 entrevistas con individuos con teléfono móbil pero sen teléfono fixo na casa e 1170 entrevistas con individuos con teléfono fixo na casa. Así, a cobertura en termos de fogares TIC nese momento situouse no 99,5 %, fronte ao 81,7 % anterior.

Non obstante, o crecemento continuado do número de fogares sen liña fixa require unha revisión periódica do deseño da mostra adoptado en 2013. Polo tanto, en 2014, o CIS decidiu fixar un tamaño da mostra de 1.510 entrevistas, con 1.200 entrevistas para os fogares con liña fixa e 310 para os fogares sen el. Posteriormente, en 2018, o tamaño total da mostra aumentou a 2.200 entrevistas. Así, en setembro de 2018, a mostra consta de 2.200 entrevistas: 1.752 para os fogares con liña fixa e 448 para os fogares sen liña fixa. En setembro de 2020, o tamaño da mostra aumentou a 3.000 entrevistas, distribuíndo inicialmente 2.287 entrevistas a fogares con liña fixa e 713 a fogares que só tiñan teléfono móbil. Esta distribución modificouse segundo os novos datos de poboación dispoñibles, e a última modificación realizouse en novembro de 2024, establecendo a distribución en 1.638 entrevistas con fogares que dispoñen de teléfono fixo e 1.362 entrevistas con fogares que só dispoñen de teléfono móbil.

O procedemento de mostraxe varía lixeiramente dependendo do tipo de teléfono empregado. Para os teléfonos fixos, utilízase a mostraxe estratificada. En cada estrato, o número de teléfono do fogar selecciónase aleatoriamente das listas telefónicas dispoñibles e, a continuación, selecciónanse os individuos segundo cotas cruzadas por sexo e idade, así como por actividade (empregados, desempregados ou inactivos). Para os teléfonos móbiles, utilízase a marcación aleatoria por números (RDD), aplicando as mesmas cotas que para os teléfonos fixos á selección de individuos.

Os estratos fórmanse cruzando as 17 comunidades autónomas, xunto coas cidades autónomas de Ceuta e Melilla, co tamaño do hábitat dos concellos dividido en 7 categorías: menor ou igual a 2.000 habitantes; de 2.001 a 10.000; de 10.001 a 50.000; de 50.001 a 100.000; de 100.001 a 400.000; de 400.001 a 1.000.000; e máis de 1.000.000 de habitantes. A marxe de erro para a mostra total e baixo o suposto de mostraxe aleatoria simple é do +1,8 %, para un intervalo de confianza do 95 % e asumindo unha incerteza máxima (p = q = 0,5).

As entrevistas telefónicas realízanse preferentemente de luns a sábado, de 9:30 a 21:30, evitando domingos e festivos. O traballo de campo comeza na segunda metade de cada mes.

A estrutura do cuestionario aplicado pódese dividir en catro grupos de preguntas:

  • Preguntas empregadas para calcular o ICC (preguntas: 3, 7, 8, 9, 12 e 14)
  • Preguntas que buscan explicacións sobre as respostas ás preguntas empregadas para calcular o ICC (preguntas: 4a, 4b, 13a e 13b)
  • Preguntas que poden axudar a interpretar o CCI resultante (preguntas: 1, 2, 5, 6, 10, 11, 15, 16, 17 e 18)
  • Preguntas sociodemográficas: idade, sexo, educación, ocupación, estrutura do fogar, ingresos, posición ideolóxica, voto, etc.
3 Cálculo do ICC e os seus compoñentes

O ICC está composto por dous índices parciais:

  • O Índice de Situación Actual refírese á avaliación que fan os consumidores da situación económica actual, en relación coa súa situación de hai seis meses. Calcúlase a partir da distribución das respostas ás seguintes preguntas:
    • Considera que a situación económica actual da súa familia/fogar é mellor ou peor que a de hai seis meses?
    • Cres que a situación en España para atopar ou mellorar un emprego é mellor ou peor que hai seis meses?
    • Cre que a situación actual da economía española é mellor ou peor que a de hai seis meses?
  • O Índice de Expectativas reflicte a situación económica prevista dos consumidores dentro de seis meses. Calcúlase a partir da distribución das respostas ás seguintes preguntas:
    • Cres que a situación en España para atopar ou mellorar un emprego en seis meses será mellor ou peor do que é agora?
    • Cres que a situación da túa casa dentro de seis meses será mellor ou peor do que é agora?
    • Cre que a economía española estará mellor ou peor dentro de seis meses do que está agora?

Cada índice parcial (situación actual e expectativas) é o resultado dos seguintes pasos:

  1. Para cada unha das preguntas indicadas, obtense a diferenza entre a porcentaxe de respostas que indican mellora e a porcentaxe que indica deterioro. As outras posibles respostas ("igual", "non sei" e "sen resposta") non contan para o cálculo. Polo tanto: porcentaxe de respostas "mellores" menos porcentaxe de respostas "peores".
  2. Engádelle 100 ao resultado obtido no primeiro paso. Así é como se calcula o resultado de cada pregunta.
  3. Cada índice parcial (situación actual ou expectativas) calcúlase como a media aritmética dos resultados das tres preguntas que o compoñen. Polo tanto, o índice parcial da situación actual configúrase do seguinte xeito:
    1. % “mellor” - % “peor” á pregunta: Considera que a situación económica da súa familia/fogar é mellor ou peor que hai seis meses?
    2. % “mellor” - % “peor” á pregunta: Cres que a situación en España para atopar/mellorar un emprego é mellor ou peor que hai seis meses?
    3. % “mellor” - % “peor” á pregunta: Considera que a situación actual da economía española é mellor ou peor que hai seis meses?
    Índice da situación actual = [(A+100)+(B+100)+(C+100)] / 3

Finalmente, para obter o CCI, calcúlase a media aritmética dos dous índices parciais (situación actual e expectativas):

CCI = (Índice da situación actual + Índice das expectativas) / 2

Polo tanto, o valor do ICC varía de 0, cando todos os enquisados responderon "peor" ás seis preguntas consideradas, a 200, cando todos os enquisados seleccionaron "mellor" a esas seis preguntas. Tendo en conta este rango, o ICC establece o seu punto de equilibrio en 100; os valores por debaixo desta cifra indican unha percepción desfavorable da actividade económica e os valores por riba de 100 indican unha percepción favorable. Non obstante, máis alá destes valores, o ICC pretende anticipar aumentos ou diminucións no consumo das familias, medidos cun maior desfase pola contabilidade nacional e outras fontes estatísticas. Estas variacións tamén dependen do punto de referencia adoptado.

Preguntas fixas

As preguntas que se repiten cada mes nos barómetros do CIS son as seguintes:

  • Valoración da situación económica do país actual
  • Valoración da situación económica do país con respecto á situación hai 1 ano
  • Valoración da situación política do país actual
  • Valoración da situación política do país con respecto á situación hai 1 ano
  • Principais problemas do país en opinión da persoa entrevistada
  • Problemas que máis afectan a persoa entrevistada
  • Escala de autosituación ideolóxica
  • Recordo de voto nas eleccións xerais
  • Relixiosidade da persoa entrevistada
  • Frecuencia de asistencia a oficios relixiosos

Ademais, cunha periodicidade trimestral (en xaneiro, abril, xullo e outubro) os barómetros inclúen preguntas sobre as actitudes políticas e a intención de voto das persoas entrevistadas:

  • Valoración da actuación do Goberno
  • Valoración da actuación da oposición
  • Confianza no presidente do Goberno
  • Confianza no líder da oposición
  • Valoración dos líderes dos principais partidos políticos
  • Valoración dos membros do Goberno
  • Valoración da situación económica do país dentro dun ano con respecto á actual
  • Valoración da situación política do país dentro dun ano con respecto á actual
  • Intención de voto nas eleccións xerais
  • Simpatía polos partidos políticos