Metodologia de l'ICC
L'ICC permet aproximar-se a les intencions de despesa dels consumidors preguntant-los per la percepció actual i les expectatives de futur per a l'economia del país, la seva economia familiar i l'ocupació. Es basa en una enquesta mensual - excepte agost- realitzada telefònicament a una mostra de 3.000 individus més grans de 16 anys representatius del conjunt de la societat espanyola.
Aquesta enquesta està recollida dins de l' Inventari d'Operacions Estadístiques amb què es formula el Pla Estadístic Nacional.
L‟objectiu final d‟aquest índex, dins de la bateria d‟índexs econòmics elaborats per institucions espanyoles, és ser una eina útil per interpretar i predir l‟evolució del consum privat a Espanya.
LA CONSTRUCCIÓ DE L'ÍNDEX DE CONFIANÇA DEL CONSUMIDOR (ICC)
1 Introducció
L'objectiu de l'Índex de Confiança del Consumidor (ICC) és anticipar els comportaments de consum dels ciutadans, per la qual cosa la seva construcció es fonamenta principalment en preguntes sobre les percepcions dels consumidors tant pel que fa a l'evolució econòmica recent (6 mesos), com pel que fa a la seva potencial evolució en el futur immediat (6 mesos). L'ICC que realitza el CIS -i que fins al novembre del 2011 duia a terme l'Institut de Crèdit Oficial (ICO)- té el seu antecedent metodològic principal en els elaborats per la Universitat de Michigan i la Conference Board als Estats Units.
2 Enquesta
Des del setembre del 2004 fins al març del 2012 l'ICC s'elaborava a partir d'una enquesta mensual d'opinió amb aplicació telefònica d'un qüestionari estandarditzat a una mostra representativa de la població resident a Espanya de 1.000 individus més grans de 16 anys. A partir del mes d'abril del 2012 el CIS va decidir variar en part els criteris d'elaboració de la mostra per adaptar-los a la resta dels estudis que realitza. La mida mostral va augmentar fins a 1.200 entrevistes a individus majors de 16 anys, continuant amb mostreig bietàpic i estratificat.
Tot i aquests canvis, la mostra presentava un creixent problema de pèrdua de cobertura en realitzar-se totes les entrevistes i la selecció de les llars i individus mitjançant trucades a telèfons fixos. Amb aquest plantejament mostral, l'any 2012, l'estudi presentava una cobertura del 81,7% de la població, deixant fora del seu abast el 17,8% de residents amb telèfon mòbil que no disposen de telèfon fix a casa seva. Per això, a partir del mes de maig del 2013 la mostra de l'ICC es va incrementar fins a 1.400 entrevistes que es distribuïen entre 230 entrevistes a persones amb mòbil, però sense telèfon fix a casa seva i 1.170 entrevistes a persones amb telèfon fix a casa seva. D'aquesta manera, la cobertura, en termes de TIC-Llars, se situava en aquests moments en el 99,5% davant del 81,7% previ.
Tot i això, el continu creixement del nombre de llars sense telèfon fix obliga a revisar periòdicament el disseny mostral adoptat el 2013. Per això, el 2014 el CIS va decidir establir com a mida de la mostra 1.510 entrevistes, amb 1.200 entrevistes a llars amb telèfon fix i 310 a llars sense telèfon fix. Posteriorment, el 2018, es va incrementar la mida total de la mostra fins a 2.200 entrevistes. D'aquesta manera, la mostra a partir del setembre del 2018 es compon de 2.200 entrevistes, 1.752 a llars amb telèfon fix i 448 a llars sense telèfon fix. El setembre del 2020, es va augmentar la mida de la mostra fins a 3.000 entrevistes, amb una distribució, en un primer moment, de 2.287 entrevistes a llars que disposen de telèfon fix i 713 a llars que únicament disposen de telèfon mòbil. Aquesta distribució s'ha anat modificant segons les noves dades poblacionals disponibles i el darrer canvi s'ha realitzat el novembre de 2024, establint la distribució a 1.638 entrevistes a llars que disposen de telèfon fix i 1.362 entrevistes a llars que únicament disposen de telèfon mòbil.
El procediment de mostratge presenta alguna diferència en funció del tipus de telèfon de contacte. Amb els telèfons fixos es duu a terme un mostreig estratificat. A cada estrat es procedeix a la selecció aleatòria del número de telèfon de l'habitatge a partir dels llistats telefònics disponibles i, a continuació, se seleccionen els individus segons quotes creuades de sexe i edat, així com d'activitat (ocupat/ada, aturat/ada o inactiu/iva). Amb els telèfons mòbils, es procedeix al marcat aleatori de números (RDD) aplicant-se a la selecció dels individus les mateixes quotes que als telèfons fixos.
Els estrats es formen per la cruïlla de les 17 comunitats autònomes, juntament amb les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, amb la grandària dhàbitat dels municipis dividit en 7 categories: menor o igual de 2.000 habitants; del 2.001 al 10.000; de 10.001 a 50.000; de 50.001 a 100.000; de 100.001 a 400.000; de 400.001 a 1.000.000; i més de 1.000.000 habitants. El marge d'error per al total de la mostra i sota el supòsit de mostreig aleatori simple és de +1,8%, per a un marge de confiança del 95% i en el supòsit de màxima indeterminació (p=q=0,5).
Les trucades per a les entrevistes telefòniques es realitzen preferentment de dilluns a dissabte en horari de 9.30 a 21.30, evitant que el treball de camp coincideixi amb diumenges i festius. El treball de camp comença a la segona quinzena de cada mes.
L'estructura del qüestionari que s'aplica es pot dividir en quatre grups de preguntes:
- Preguntes que s'utilitzen per al càlcul de l'ICC (preguntes: 3, 7, 8, 9, 12 i 14)
- Preguntes que busquen l'explicació a les respostes a les preguntes utilitzades per al càlcul d'ICC (preguntes: 4a, 4b, 13a i 13b)
- Preguntes que poden ajudar a interpretar l'ICC resultant (preguntes: 1, 2, 5, 6, 10, 11, 15, 16, 17 i 18)
- Preguntes de caràcter sociodemogràfic: edat, sexe, estudis, ocupació, estructura de la llar, ingressos, posició a escala ideològica, vot, etc.
3 Càlcul d'ICC i dels seus components
L'ICC està compost per dos índexs parcials:
- L'Índex de Situació Actual que fa referència a la valoració que fan els consumidors de la situació econòmica actual, en relació amb la que tenien sis mesos abans. Es calcula a partir de les distribucions de respostes a les preguntes següents:
- Considereu que la situació econòmica actual de la vostra família/llar és millor o pitjor que fa sis mesos?
- Considereu que la situació a Espanya per trobar/millorar un lloc de treball és millor o pitjor que fa sis mesos?
- Considereu que la situació actual de l'economia espanyola és millor pitjor que fa sis mesos?
- L?Índex d?Expectatives que reflecteix la situació econòmica esperada pels consumidors per a d?aquí sis mesos. Es calcula a partir de la distribució de les respostes a les preguntes següents:
- Considera que la situació a Espanya per trobar/millorar un lloc de treball d'aquí a sis mesos serà millor o pitjor que actualment?
- Considereu que la situació de la vostra llar d'aquí a sis mesos serà millor o pitjor que actualment?
- Considereu que la situació de l'economia espanyola d'aquí a sis mesos serà millor o pitjor que l'actual?
Cada índex parcial (situació actual i expectatives) és el resultat dels passos següents:
- A cadascuna de les preguntes assenyalades, s'obté la diferència entre el percentatge de respostes que assenyalen una millora i el percentatge que assenyala un empitjorament. Les altres respostes possibles (“igual”, “no sap” i “no contesta”) no compten per al càlcul. Per tant: percentatge de respostes “millor” menys percentatge de respostes “pitjor”.
- Se suma 100 al resultat obtingut al primer pas. Es construeix així el resultat de cada pregunta.
- Cada índex parcial (situació actual o expectatives) es calcula com a mitjana aritmètica dels resultats de les tres preguntes que el componen. Així, l'índex parcial de situació actual queda configurat de la manera següent:
- % “millor” - % “pitjor” a la pregunta considera que la situació econòmica de la seva família/llar és millor o pitjor que fa sis mesos?
- % “millor” - % “pitjor” a la pregunta considera que la situació a Espanya per trobar/millorar un lloc de treball és millor o pitjor que fa sis mesos?
- % “millor” - % “pitjor” a la pregunta considera que la situació actual de l'economia espanyola és millor o pitjor que fa sis mesos?
Índex de Situació Actual = [(A+100)+(B+100)+(C+100)] / 3
Finalment, per a l'obtenció de l'ICC es calcula la mitjana aritmètica dels dos índexs parcials (situació actual i expectatives):
Per tant, el valor de l'ICC s'estén des de 0 quan totes les persones entrevistades contesten amb l'opció “pitjor” les sis preguntes que s'han tingut en compte, a 200, quan totes les persones entrevistades seleccionen l'opció “millor” aquestes sis preguntes. Tenint aquest rang en compte, l'ICC situa al 100 el seu punt d'equilibri, els valors per sota d'aquesta xifra indiquen una percepció desfavorable sobre l'activitat econòmica i per sobre de 100 indiquen una percepció favorable. Tot i això, al marge d'aquests valors, l'ICC pretén anticipar increments o descensos del consum de les famílies, mesurat amb més retard per la comptabilitat nacional i altres fonts estadístiques, variacions que també depenen de quin sigui el punt de referència que s'adopti.