Un 13,8% dels gallecs va decidir el vot durant l'última setmana abans de les eleccions
Madrid, 20 de març 2024
Nota Informativa
- Segons l'enquesta postelectoral de Galícia que ha realitzat el CIS, el 62,7% dels gallecs va seguir amb “molt o força interès” la campanya electoral
- Un 64% es va informar de la campanya per la televisió
- Un 9% va canviar la decisió de votar per un partit o un altre durant la campanya
El CIS ha realitzat una enquesta postelectoral sobre els comicis que es van celebrar el 18 de febrer passat a Galícia. L'estudi recull l'interès dels gallecs per les eleccions, quan van decidir el vot o com es van informar durant la campanya, entre altres qüestions.
El 62,7% dels gallecs va seguir amb “molt o força interès” la campanya electoral, mentre que al 33,3% no li ha suscitat interès. Sobre el que van veure i van escoltar durant la campanya, el 47,7% ha indicat que els ha servit per “veure les diferències que hi ha entre uns i altres partits”, el 40% “per conèixer millor els candidats”, el 34,5% per “informar-se sobre els programes i propostes de cada partit o coalició”, ia un 30,8% per “decid.
Fidelitat de vot
Un 9% dels enquestats va canviar la seva decisió de votar per un partit o un altre durant la campanya electoral, d'aquest percentatge, un 88% va canviar el seu vot en una ocasió, un 5,9% ho va fer fins a dues vegades, un 2,3% tres vegades, i un 3,6%, quatre vegades o més.
Per a l'11% dels gallecs la llei d'Amnistia ha estat el tema més debatut per partits i candidats al llarg de la campanya electoral, per al 8,4% ha estat la Sanitat i un 6,8% ha assegurat que el medi ambient, arran dels pèl·lets a les costes gallegues.
A més, un 23,4% ha afirmat que vota sempre pel mateix partit, un 20,4% que “en general” vota sempre el mateix partit i un 33,2% fa “el que més els convenci en aquell moment, un partit o un altre, o no voten”.
Decisió de vot
Un 54,2% dels gallecs tenia el vot decidit abans de la campanya electoral, un 9,4% ho va decidir al començament de la campanya electoral, un 8,9% durant la darrera setmana de campanya, un 2,1% ho va decidir durant la jornada de reflexió i un 2,8% ha assegurat que va prendre la decisió el mateix dia de la votació.
Després del resultat electoral, un 97% ha indicat que tornaria a votar el mateix partit, només un 2% hauria votat un altre.
Informació sobre les eleccions
El 64% es va informar sobre aquests comicis per televisió, un 34,5% per la premsa digital i un 27,9% per xarxes socials. Més que per la ràdio (21,3%) o per premsa en format imprès (19%).
Sobre els llocs d'internet utilitzats per informar-se, un 45,4% ho ha fet a les pàgines en línia dels mitjans de comunicació, mentre que un 41,8% ha fet servir les xarxes socials com Twitter o Facebook. Un 10,7% a les pàgines dels partits o candidats.
A més, un 61,3% va veure per televisió o va escoltar per la ràdio "algun debat o entrevistes a candidats", un 56,4% va veure o va escoltar "algun espai de propaganda electoral d'algun partit" i un 48% ha assegurat que "va llegir les cartes o els follers electorals d'algun partit". Per contra, només el 2,2% dels enquestats han afirmat que van assistir a “algun esmorzar, dinar o sopar organitzat per algun partit”.
Un 32% ha assenyalat que durant la campanya algun representant o col·laborador de partits polítics es va posar en contacte directe per demanar-li el vot. D?aquest percentatge, un 78% va tenir contacte amb el Partit Popular, un 66,7% amb el PSOE i un 61,8% amb el BNG.
Enquestes electorals
El 71,8% dels gallecs ha tingut coneixement sobre algun tipus d'enquesta o sondeig electoral que es va fer sobre les passades eleccions, un 85,9% dels quals ha indicat que aquests sondejos no els ha influït.
Aquestes i altres dades es troben recollides al baròmetre mensual realitzat del 6 al 9 de març amb 4.077 entrevistes.
Esta información puede ser usada en parte o en su integridad sin necesidad de citar fuentes.
C/ Montalbán, 8
28014 Madrid
Email: comunicacion@cis.es
Tlf.: 91.580.76.25
Fax: 91.531.81.31