Atrás

Mellora a satisfacción dos españois coa atención primaria

Madrid, 17 decembro 2024

  • O Barómetro de Saúde da terceira vaga de 2024 indica que o nivel de satisfacción co sistema público de saúde se sitúa en 6,1 puntos.
  • A poboación sitúa os servizos 061/112 e a asistencia a pacientes ingresados en hospitais públicos, con 7,31 e 7,13 puntos, respectivamente, como os servizos mellor valorados.
  • Case o 39% da poboación xeral percibe que non recibe os mesmos servizos dependendo da comunidade autónoma de residencia e o 35,5% considera tamén que o trato é desigual dependendo do manexo de cada persoa das novas tecnoloxías.

O último Barómetro de Saúde realizado polo CIS (Instituto Nacional de Estatística e Censos) e o Ministerio de Sanidade indica que a satisfacción dos usuarios coa atención primaria medrou ata o 84,2 %. Os aspectos máis valorados polos pacientes seguen sendo a confianza e a seguridade transmitidas tanto polo persoal de enfermaría como polo médico (8,13 e 7,89 sobre 10, respectivamente). Esta porcentaxe aumentou con respecto á terceira vaga en 2023 (80,9 %) e tamén con respecto a 2022 (79,9 %).

Segundo esta enquisa, realizada desde 1993 polo Ministerio de Sanidade en colaboración co Centro de Investigacións Sociolóxicas (CIS), con 2.440 entrevistas en cada vaga, o 80,3% das persoas maiores de 18 anos acudiran a un médico de atención primaria do sistema público de saúde no último ano e o 19,7% foron atendidas por teléfono na súa última consulta.

A mesma valoración positiva obsérvase entre aqueles que utilizaron outros servizos sanitarios no último ano: o 81,5 % dos pacientes valoran as consultas especializadas como positivas e máis do 90 % dos pacientes cualifican a atención recibida como boa ou moi boa.


O Barómetro tamén indica que o 54,6 % da poboación xeral valora positivamente o funcionamento da asistencia sanitaria en España. En canto ao sistema sanitario público, a satisfacción, medida nunha escala de 1 a 10, sitúase en 6,1 puntos. Os servizos 061/112 e a atención ao paciente nos hospitais públicos, con 7,31 e 7,13 puntos, respectivamente, son os mellor valorados pola opinión pública.

A poboación no seu conxunto outorga 6,22 puntos á atención primaria en outubro de 2024, e as consultas de atención especializada sitúanse en 5,80 puntos.

Así, mentres que a atención recibida é valorada positivamente polos usuarios dos servizos, a percepción da poboación xeral é menos positiva, tanto na atención primaria como nas consultas externas especializadas. O descenso desta valoración observado tras a pandemia na opinión pública parece terse estabilizado, e foi especialmente notable na atención primaria, que anteriormente era un dos servizos mellor valorados pola cidadanía, cunha puntuación de 7,3 sobre 10.


Equidade e accesibilidade

Este ano 2024, o Barómetro de Saúde volveu introducir unha pregunta sobre a percepción da poboación sobre a igualdade de trato na sanidade pública baseándose en diversos aspectos.

Case o 38,4 % da poboación xeral percibe que os servizos non se reciben por igual dependendo da comunidade autónoma na que viven, e o 35,5 % cre que tamén existen desigualdades dependendo do uso que cada persoa fai das novas tecnoloxías.

A situación socioeconómica, a idade e a orixe das persoas atendidas son as áreas onde se percibe unha maior igualdade de trato. Os resultados son similares aos obtidos na segunda vaga de 2024 en todas as categorías de resposta e en todos os casos superan o 75 %.

En canto ao factor territorial, o 50 % da poboación percibía en 2019 que os servizos prestados pola sanidade pública eran iguais independentemente da comunidade autónoma na que residisen, mentres que en 2024 esta porcentaxe baixará do 45 %. Este descenso, de case 6 puntos porcentuais, vai acompañado dun aumento dos que perciben desigualdade territorial, que pasou do 24,5 % en 2019 ao 38,8 % na actualidade, debido principalmente a unha diminución da porcentaxe de persoas que antes non tiñan unha opinión clara sobre este tema.

En canto á accesibilidade, o Barómetro indica que o 21,2 % das persoas que pediron cita co seu médico de atención primaria foron atendidas o mesmo día ou ao día seguinte (en 2019 foi o 43 %). O resto tivo un tempo de espera medio de 8,9 días, un lixeiro descenso en comparación con 2023 (9,12 días).

As listas de espera a nivel especializado empeoraron no último ano, segundo o 38 % da poboación. En canto aos criterios que se deben ter en conta á hora de priorizar a atención ás persoas en espera de cirurxía, o 57,2 % cre que se deben ter en conta primeiro os criterios médicos e o 24,2 % cre o impacto da enfermidade na autonomía do paciente.

saúde mental

Esta edición do Barómetro de Saúde explora por primeira vez algúns aspectos relacionados coa atención dos problemas de saúde mental. En outubro de 2024, o 17,6 % dos enquisados afirmaron ter necesitado consultar un profesional sanitario nos últimos 12 meses por un problema de saúde mental ou por angustia psicolóxica ou emocional.

O 46,4 % afirmou ter recibido atención principalmente a través da sanidade pública, o 46,6 % a través da sanidade privada e o 2,1 % a través de ambas.

Entre os atendidos no sistema público de saúde, o 41 % afirmou que foron atendidos principalmente polo seu médico de cabeceira, o 33 % por un especialista en psiquiatría e o 17,6 % por un psicólogo. O 33,8 % recibiu unha cita nos 30 días seguintes, o 36,7 % entre 1 e 3 meses e outro 20,4 % tivo máis de 3 meses para recibir unha consulta.

O 84,2 % das persoas atendidas no sistema público de saúde afirman estar satisfeitas coa atención recibida durante a súa visita e o 48,2 % afirma ter recibido unha atención mellor da que esperaban. Non se observaron cambios significativos en comparación cos resultados obtidos na segunda vaga de 2024.

Vacinas

A aceptación da vacinación no noso país é alta. O nivel de acordo cos efectos protectores das vacinas é moi alto, tanto para a persoa vacinada (88,7 %) como para as persoas coas que convive (89,4 %). Non obstante, o 37 % das persoas cren (moi de acordo ou de acordo) que provocan efectos adversos para a saúde. O 85,9 % afirma que segue as recomendacións dos profesionais sanitarios en canto á vacinación.

Coñecemento e uso das tecnoloxías

O 58,8 % das persoas entrevistadas afirmaron ter algún tipo de certificado electrónico para a realización de trámites na administración pública e só o 1,1 % descoñecía cal era. Este indicador é relevante xa que o acceso á historia clínica interoperable do SNS e, na maioría dos casos, á historia clínica autonómica, require un certificado electrónico persoal.

O 41,9 % accedeu á súa historia clínica electrónica, fronte ao 58 % dos entrevistados que nunca accederon a ela: o 34,8 % deles descoñecía esta posibilidade e o 21 % non coñece ou non pode usar Internet.

O 59,4 % dos enquisados sabe que pode recoller medicamentos prescritos polo sistema público de saúde fóra da súa comunidade autónoma grazas ao sistema de receita electrónica interoperable do NHS, e o 46,8 % deles utilizaron este servizo. Pola contra, o 56 % dos enquisados descoñece que os médicos dunha comunidade autónoma poden consultar electronicamente a historia clínica dun paciente noutra comunidade autónoma cando este precise atención.

En canto á diversificación das relacións entre pacientes e provedores de atención, o 56,3 % das persoas atendidas en atención primaria tiveron unha consulta telefónica nos últimos 12 meses. O 68,1 % delas expresan satisfacción con este sistema, aínda que só o 7,8 % cren que debería ser o método máis común para consultar co seu médico de atención primaria e o 26,3 % afirma que todas as consultas deberían ser presenciais.

icono Compartir ligazónCompartir ligazón

icono x (twitter)X (Twitter)