El 68,5% dels espanyols asseguren que estan informats sobre l'actualitat
Madrid, 19 de juny 2025
- La televisió és el mitjà que més utilitzen els ciutadans per informar-se (70,4%), segons l'estudi que ha fet el CIS sobre audiències de mitjans de comunicació
- La ràdio és el mitjà que més confiança produeix en els ciutadans, ja que un 57,2% assegura que confia “molt o força” per informar-se
- El 50,9% dels que llegeixen diaris ho fan en edicions digitals sense cost i el 15,8% compren la subscripció
El CIS ha realitzat un estudi sobre audiències de mitjans de comunicació social i sobre el comportament i l'ús que fan els ciutadans amb els mitjans. Segons aquest estudi, el 68,5% dels espanyols estan “molt o bastant” informats, 3,6 punts menys que al primer estudi sobre audiències i mitjans realitzat el 2023. Per contra, un 25,7% ha afirmat que ho estan “poc o res” i un 4,6% diu que regular.
Els mitjans més seguits per informar-se sobre les notícies d'Espanya són la televisió en primer lloc amb un 70,4%, la premsa –ja sigui en format imprès o digital– amb un 54,9%, i, en tercer lloc, i davant de la ràdio, les xarxes socials amb un 51,3%. La ràdio és el mitjà que escullen per informar-se el 49,6% dels espanyols.
La ràdio és la que més confiança mereix als ciutadans pel que fa a les notícies que expliquen habitualment, ja que un 57,2% ha assegurat que tenen “molta o força” confiança en aquest mitjà; un 51,7% a la premsa, la televisió cau a la tercera posició amb un 42,3%, i un 17,1% creu que les xarxes socials els mereixen “molta o força confiança”.
Premsa
El 56,6% dels enquestats assegura que llegeix “algun diari habitualment”, mentre que un 43,4% no ho fa. El diari més citat pels enquestats que llegeixen el diari per informar-se és El País (35,6%), seguit per El Mundo (24,3%), i La Vanguardia en tercer lloc amb 10,6%. ElDiario.es és el digital més citat amb un 8,8%.
Un 48% dels enquestats ha assegurat que llegeix el diari citat “tots o gairebé cada dia”, un 20,8% diu que “de tant en tant”, un 19,4% “dues o tres vegades per setmana” i un 11,4% “quatre o cinc dies per setmana”.
Pel que fa a com aconsegueixen el diari els que asseguren llegir-ne algun, un 50,9%, llegeix les edicions digitals que no tenen cost, un 15,8% paguen subscripció, un 12,5% ho compra. L'estudi també recull que un 71% dels joves de 18 a 24 anys i un 74% dels joves de 25 a 34 anys consumeixen aquestes edicions de premsa digital sense cost.
Respecte a la confiança que els produeix el diari que segueixen habitualment, el 77,8% dels espanyols tenen “molta o força” sobre aquesta capçalera, mentre que un 16,2% poca o cap.
Televisió
El 66,9% dels espanyols segueixen habitualment els programes informatius a les cadenes de televisió. Entre els que veuen la televisió per informar-se, el 48,2% ho fa a la 1 (TVE), seguit d'Antena 3 (43,7%) i el 28,6% escull La Sexta.
Pel que fa a la freqüència amb què es veu programes informatius, un 65,5% ha assegurat que “tots o gairebé cada dia”, un 14,4% “quatre o cinc dies per setmana”, un 11,8% “dues o tres vegades per setmana” i un 7,7% “de tant en tant”.
El 79,8% té “molta o força” confiança en la cadena de televisió que ha citat.
Ràdio
El 63,3% dels ciutadans han indicat que escolten habitualment alguna emissora de ràdio, mentre que un 36,7% ha assegurat que no.
La Cadena SER és la ràdio que més se sent, el 36,8% dels que segueixen habitualment alguna emissora de ràdio, seguida de la COPE, per al 27% i Onda Cero per al 20,8% dels enquestats. Ràdio Nacional és l'escollida per al 13%.
Un 54,1% ha afirmat escoltar l'emissora de ràdio esmentada “tots o gairebé cada dia”, un 17,8% “quatre o cinc dies per setmana”, un 13,8% “de tant en tant” i un 13,7% “dues o tres cops per setmana”. Respecte a la confiança que tenen els espanyols sobre les notícies de la ràdio que escolten, el 87,8% ha assegurat “molta o força”, només un 9,5% ha contestat que “poca o res”.
Pel que fa a les tertúlies de ràdio on es comenten les notícies d'actualitat i especialment polítiques, el 37,4% mai no les segueix, el 34,4% “sempre que poden”, el 21,5% les segueixen habitualment, i el 6,1% “rarament”.
Xarxes Socials
Un 54,5% dels espanyols fan servir les xarxes socials per informar-se. Mentres que un 45,5% no. El dispositiu que principalment usen és el telèfon mòbil (97%), seguit de lordinador portàtil amb un 27,8% i la tauleta un 18,4%. Els joves de 18 a 24 anys són els que més usen les xarxes socials per informar-se (87,7%), seguit dels joves de 25 a 34 anys (83%).
Pel que fa a la freqüència amb què entren en xarxes socials, un 86,2% dels enquestats que usen les xarxes ho fan “tots o gairebé cada dia”, un 5,3% “quatre o cinc dies per setmana”, un 4,4% “de tant en tant” i un 3,4% “dues o tres vegades per setmana”.
Instagram és la xarxa social més utilitzada (62,6%), en segon lloc, Facebook amb el 47,1% i X en tercera posició per al 31,3%.